marți, 30 ianuarie 2018

Coda la Amy Denio, plus...Dave Sturt, Nils Frahm, Aksak Maboul, Dirtmusic, Cucina Povera, Igorrr, Jack O' The Clock (1)...


* Amy DenioProdigal Light (Spoot Music, 2013)
...Acest album găsit după postarea anterioară este mai aproape, fără vioară în prim plan dar cu o sumedenie de voci și invitați, de muzicile unor Carla Kihlstedt sau Meg Mulhearn, pentru cunoscători. Protagonista a compus întregul material -15 teme- cu excepția tradiționalei "Sventola La Bandiera Rossa" și apare ca interpretă la: „Electric Guitar, Bass, Alto Saxophone, Clarinet, Flute, Accordion, Piano, Percussion, Voice”. Cât de...altfel poate fi, liric și muzical, o cantautoare ca Amy Denio în opoziție față de ce oferă domeniul controlat de interese și edulcorat al „mainstream”-ului, ne-o spune și acest titlu: „I'm Glad Today Is Monday”.



* Dave Sturt (bass, Gong / Jade Warrior / Bill Nelson / Cipher) - Dreams & Absurdities (Esoteric Antenna, 2015)....„with Steve Hillage, Bill Nelson, Jon Field, Kavus Torabi, Theo Travis & the late Daevid Allen, etc”
....Excelent album, o „scăpare” de-a mea din trecutul prog-rock-ului psihedelic recent, recuperată acum. Cu un început „fusion”, piesa „Mirage” gen raga indiană à la (John McLaughlin &) Shakti, albumul e continuat apoi cu lungile și cinematic-ambientalele „Transcendence” și „Hollow Form” (circa 7 min. fiecare), dominate de liniile de fretless bass. Le ascultam savurându-le și mă gândeam în acel moment că veterani septuagenari ca Eberhard Weber sau Arild Andersen, odată cu iminenta lor retragere naturală, nu vor lăsa locuri neocupate la acest instrument în liga 1 a imaginarei scene pan-europene, cu așa urmași talentați precum britanicul Dave Sturt. De pe la piesa 05.„Jaffa Market” apar și chitariștii, regretatul Daevid Allen/Gong fiind chiar și co-autor a lui „Unique & Irreplaceable”, cu siguranță una dintre ultimele sale compoziții -ne-a părăsit pe 13 martie 2015, albumul apărând în decembrie-, în plus și cu un titlu ce i se potrivește perfect. Ultimele 3 piese, între care și tema-titlu, concluzionează un album având toate calitățile necesare unui premiat al anului, fie și post factum, respectiv în arealul Prog Psychedelic, Fusion sau Jazz Rock electronic ambiental...album pe care l-am ascultat de 3 ori la rând (oare de când nu s-a mai întâmplat așa ceva?) fără să fi știut în acele momente prea multe date despre protagonist. Dar acum, impulsionat de „Vise și absurdități” și de ultimele 2 albume Gong în care același Dave apare și în postura de compozitor, îmi propun să spicuiesc din ce pot găsi cu ce-a mai realizat în trecut basistul Dave Sturt și n-am știut, de ex. cu trupele Jade Warrior: „Now” (2008) sau Cipher: „One Who Whispers” (2002)...sau, în aceeași idee, să-mi reamintesc albumele demult uitate Jade Warrior: „Breathing The Storm” (1992) și „Distant Echoes” (1993). Apropo de fostul chitarist din Be Bop Deluxe prezent printre invitați, nu demult a apărut recent remasterizatul box-set cu muzica de film a acestuia:
* Bill Nelson - Dreamy Screens: Soundtracks from Echo Observatory -3 CD Box-Set- (1981-1982) (2017)
.....CD 1: Sounding the Ritual Echo (Atmospheres for Dreaming)
     CD 2: Das Kabinet
     CD 3: La Belle et La Bête („Beauty & the Beast”)
Chitaristul mai are și 2 albume de studio solo, recente și interesante: Special Metal (2016) și The Awakening of Dr. Dream (2017), poate o să mă ocup de subiect cândva separat.


https://www.youtube.com/watch?v=AOH6-BJ-oRw






* The Octopus Project [Dave Fridmann (The Flaming Lips, MGMT) & Danny Reisch (Shearwater)] - Memory Mirror (2017)
* MGMT - Little Dark Age (2018)
Mult mai ritmatul proiect indie-rock al prolificului producător de la The Flaming Lips, plus albumul-pereche mai nou cu nu mai puțin dinamicul grup MGMT.

* Nils Frahm - All Melody (Erased Tapes, 2018)
Pe acest al 7-lea album al compozitorului „post-techno, neoclasic & minimalist” german, material  înregistrat în mijlocul unei păduri („My Friend the Forest”), în studioul Funkhaus dintr-un castel din estul Germaniei, întâlnim în afara de pian și orgă, contribuții aduse și de prieteni muzicieni la „complet melodioase” trompete, sintetizatoare modulare, triluri de păsări și sunete de beatbox.

https://www.youtube.com/watch?v=kv2nmefHc9Y




* Véronique Vincent & Aksak Maboul - 16 Visions of Ex-Futur -2 CD- (rec. 1980-83, rel. 2016)
* Aksak Maboul (Belgium) (V.A. – Made To Measure Vol.1) - 'Un Chien Mérite une Mort de Chien' (1984)
* The Honeymoon Killers ("Les Tueurs de la Lune de Miel"/Belgium) - Spécial Manubre! (1977, CD 2009)
Cu ultimele 3 titluri am completat la discografia belgienilor conduși de multi-instrumentiștii Marc Hollander (fondatorul Crammed Discs) și Vincent Kenis, dominată de „Onze Danses Pour Combattre La Migraine” (1977) și „Un Peu De L'Âme Des Bandits” (1980), 2 albume pe care apar mulți invitați iluștrii și lăudate în mai toate recenziile „avant-rock”.




https://www.youtube.com/watch?v=HgovnXZwqEI

https://www.youtube.com/watch?v=obrXXyeXjoA


* Dirtmusic (Chris Eckman & Hugo Race) [Slovenia/Australia] - Bu Bir Ruya (2018)....with Murat Ertel (saz) from Baba Zula, etc.
Ce eclectic material al duoului, tipic erei globalizării pe care-o traversăm, pentru că de data asta e un album „tri-continental” înregistrat la Istanbul cu contribuții importante turcești. Pe blogul de jazz o să mă ocup probabil în curând de un album, tot din ianuarie 2018, al saxofonistului american David Murray dedicat memoriei lui Mehmet „Memo” Uluğ, regretatul proprietar/fondator al clubului Babylon/Istanbul și al casei de discuri Positif care au făcut posibilă pătrunderea și popularizarea jazzului experimental în Turcia, asta ca să realizăm prin cele 2 exemple discografice recente că în cultură -și în muzică, în particular- lucrurile se derulează, din fericire, conform unor afinități și conexiuni independente de contextul de moment socio-politic, teoretic ostil...



https://www.youtube.com/watch?v=fHEySrt_BX8

* Cucina Povera (Maria Rossi, Finland/Scotland) - Hilja („Silent”) (Nightschool Records, 2018)
„Aparent inaccesibil, straniu și dezorganizat” (cum l-am găsit descris întro recenzie ce-o asocia pe autoare cu Elizabeth Fraser/Cocteau Twins sau Lisa Gerrard/Dead Can Dance), albumul experimental de debut al finlandezei sub numele preluat din limba italiană semnificând stilul de a găti în bucătărie cu orice se găsește pe-acolo, trebuie „pătruns” cu atenție și răbdare pentru a-i găsi captivantele mantras-uri, imnuri și liturghii.

* Igorrr (a.k.a. Gautier Serre/France)
Regal muzical eclectic oferit de acest francez de 33 ani, pe cât de bogat pe atat de neașteptat și provocator. „Vreau să fac doar muzica pe care-o iubesc, fără să mă întreb dacă va fi prea complexă sau prea departe de cea ce le place oamenilor....care să aibă sens pentru mine, fără restriții, ca o mare petrecere cu metaliști pletoși, tocilari electroniști, fani de muzică clasică și barocă și țigani violoniști care se îmbată și se bucură împreună să aducă ceea ce e mai bun din fiecare gen” zice pe site-ul personal cel influențat deopotrivă atât de Chopin, Domenico Scarlatti sau Bach, cât și de Cannibal Corpse, Meshuggah, Taraf de Haidouks sau Aphex Twin. Acum aflat în fruntea unui grup cu care-i pornit să cucerească anul acesta și America.
  * Igorrr (Gautier Serre/France) - Savage Sinusoid (2017)
  * Igorrr and Ruby My Dear - Maigre -EP- (2014)
  * Igorrr - Hallelujah (2012)
  * Igorrr - Nostril (2010)
  * Igorrr - Baroquecore -EP- (2010)
  * Igorrr - Moisissure (2008)
  * Igorrr - Poisson Soluble (2006)


https://www.youtube.com/watch?v=UBakgOHKI-g


La orizont se întrevede un minunat grup american, un 5-tet din Oakland cu care am ascultat deocamdată doar 2 albume din setul de 5, unul mai interesant ca celălalt, cele cu coperțile reproduse mai jos (mai au în discografie și un mini-album de covers-uri):
* Jack O' The Clock (USA)
  * Repetitions of the Old City - I (2016)
  * Night Loops (2014)
  * All My Friends (2013)
  * How Are We Doing and Who Will Tell Us? (2011)
  * Rare Weather (2008)
Pe „bandcamp.com” stilul muzical e descris în înșiruirea „avant-folk / avant-prog / chamber folk / progressive rock / rock in opposition”.




                                                     Repetitions of the Old City - I    

                                                                        -va urma-



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu