marți, 20 august 2019

August 2019 (II). Noutăți cu La STPO, Charles Hayward, Alexander Tucker, Erkki Veltheim, Pierre Bastien (X 4 +), Reeditări extinse U.K., Group 1850, The Residents, Renaissance, Third Year Band....Speed Limit, etc


You Can’t Judge a Book By Its Cover”...
* La STPO (La Société des Timides à la Parade des Oiseaux) (France) – L'empreinte (Azafrán Media/Mexico, 2018)
...Comparați măgulitor cu Henry Cow sau Faust -la care i-aș adăuga eu fără vreo reținere și pe Magma-, acești francezi din Rennes cu nucleul trioului cam încifrat: J (guitar), Jim B/JimB (guitar) și Pascal Godjikian (vocals)....au pornit prin 1985 de la un bazic post-punk, ajungând în căutarea unui rock mai furios și zgomotos aflat cât mai departe de zone muzicale comune de comfort, la o viziune suprarealistă proprie plină de dadaism, avant-prog, RIO, jazz, zeuhl și no-wave. Primele înregistrări pentru un EP le făcuseră într-un bar, întrerupându-le însă de fiecare dată la zgomotul devenit prea strident când pe lângă acel loc trecea o trupă de motocicliști care se antrenau pentru o cursă (!)...dar muzicienii au reținut frustrarea și furia de moment și de-afară și din interior pentru a o transfera apoi în muzică. Apoi, prin 1987-89 când ajunși la o formulă de 12 inși au avut totuși la dispoziție un studio închiriat pe timp limitat, cu inginerul de sunet proprietar cu tot...lentoarea avansării înregistrărilor i-a făcut pe o parte din muzicieni să renunțe și să plece, așa încât la finalul materialului în 1990 mai erau din 12 doar 6 (!). Și totuși s-a mers înainte, nucleul menținând viziunea fără compromisuri timp de circa 3 decade până s-a ajuns la această nouă „amprentă” lăsată de 5 muzicieni și 5 invitați. Orice se poate invoca, numai timiditate nu în tot ce-au întreprins muzical și nu numai acești francezi originali pe care i-am mai avut „în colimator” cândva pe-aici când enumeram multe dintre albumele lor -dacă nu chiar pe toate de până atunci- între care unul în colaborare cu grupul Volcano The Bear, ocazie în care mai focalizam și pe o altă grupare deasemenea foarte interesantă, comparabilă stilistic și ascunsă tot în spatele a 4 inițiale, DDAA = "Déficit Des Années Antérieures".
Piesele centrale de pe Amprenta, care de fapt încadrează albumul celor din „Societatea timizilor la parada păsărilor”:
01. „Ofertă specială pentru lansarea toamnei”, respectiv...
04. „Lichidatorii”....dedicată lichidatorilor din Cernobîl și Fukushima
Nucleul de care ziceam:
  - Patrice Babin: dr, perc / JimB: gtr, voice / Christophe Gautheur: synth, clar, voice
  - Pascal Godjikian: vocals, lyrics (vocalist cu origini armenești) / Guillaume Dubreu: bass
http://www.progarchives.com/artist.asp?id=2930




Charles Hayward (dr, voc, p-no) – Begin Anywhere (2019)
....Început oriunde are ceva, minus savoarea vocilor, din muzica unor Peter Hammill sau Scott Walker, totuși neatingând calibrul albumelor sale solo timpurii ale bateristului, Survive the Gesture (1987) sau Switch on War (1991)...




* Oren Ambarchi, Mark Fell, Will Guthrie & Sam ShalabiOglon Day (rec. 2016, rel. 2019)
.....Miting de chitară, electronice, tobe & oud timp de 2 zile într-un studio londonez, care s-a lăsat cu „o întâlnire inspirată a acusticului și electronicului, a părților compuse cu cele improvizate, a omului și a mașinii, a austerității cu veselia...pe un album surprinzător de accesibil pentru inițierea oricărui ascultător nefamiliarizat cu muzica celor 4, individual sau în orice combinație.”





* Brad James BandAt Fellowship Hall (2019)...."blues, rock, soul"
....."excellent debut release"....






















* Frank TurnerNo Man's Land (2019)....."indie-folk rock"
.....cantautor britanic de 37 ani în tradiția unor Ralph McTell sau Al Stewart, pe acest album plin de povești istorice exclusiv despre femei mai mult sau mai puțin celebre și tot exclusiv, interpretat cu femei instrumentiste acompaniatoare. Deci titlul Țara nimănui are aici și sensul și de Ținut fără bărbat/bărbați!

* AutophoniaNolite te bastardes carborundorum (2019)...."alternative folk, experimental"
.....Jennifer Slezak (mandolin & violin), Jen Powers (hammer dulcimer) & Stephanie Dean (accordion)





















* Dermot Byrne, Éamonn Coyne, John DoyleLiag (2019)...."trad. Celtic folk from South West Donegal"....D.B.: accordion/melodeon, É.C.: banjo, J.D.: guitar & vocals

* Oh Sees (John Dwyer & co) – Face Stabber (2019)....."garage, psychedelic rock"

Here Lies Man (Marcos Garcia & Geoff Mann) – No Ground To Walk Upon (2019)...."psychedelic rock" mini-album al duoului afiliat grupării Antibalas Afrobeat Orchestra, mai "dark" decât anteriorul „You Will Know Nothing”.




















* Psychic GraveyardLoud As Laughter LP/The Next World EP (2019)....."electronic, experimental, noise rock" supertrio: Nathan Joyner, Paul Vieira & Eric Paul.


























Lena Andersson (Kyoka & Eomac) – Söder Mälarstrand (2019)...."electronic"
....O experimentalistă japoneză a beat-ului stabilită în Berlin și un producător techno irlandez și-au amintit numele străzii din Stockholm unde s-au întâlnit prima dată, oferind cu acest titlu „un album cu contrast între percuția intimă și ambianța glaciară atonală....mai asemănător cu improvizația electroacustică decât electronica orientată la ritm”.
Ron Morelli – Man Walks the Earth (2019)...."ambient, experimental"
.....o fațetă mai introspectivă a muzicianului cu realizări anterioare în zona "techno/industrial noise"

Alexander Tucker – Guild of the Asbestos Weaver (2019)...."alternative folk, art pop"
....„al 8-lea material semnat de acest muzician e considerat „cea mai grea și halucinogenică lucrare până în prezent, pe linia dintre instrumentația organică și producția digitală deseori estompată în mod deliberat...ceva între texturile acustice și cele sintetizate”.
„Cu acest album am vrut să unesc influențe cheie separate care mi-au afectat activitatea, de la ficțiune științifică și benzi desenate, film și literatură până la compoziții minimaliste, drone și muzică visătoare. Scopul meu a fost să țesem aceste elemente în cicluri repetitive care să-l proiecteze pe ascultător în lumi pe cât de necunoscute, pe-atât de familiare. "
Breasla țesătorului de azbest” e un titlu luat din romanul „Fahrenheit 451” al lui Ray Bradbury în care până și visul era imaginat ca armă de rezistență împotriva ideologiei unui guvern totalitar imaginar...




* Erkki Veltheim (vln, Australia) – Ganzfeld Experiment (2019)...."electronic white noise"
„În parapsihologie, experimentul Ganzfeld este conceput pentru a evoca și dovedi percepția extrasenzorială și telepatia bazată pe dorința și nevoia sistemului nostru nervos de a găsi modele la întâmplare. Experimentul expune subiectul testului la stimuli permanenți, uniformi, în timp ce cineva încearcă să îi contacteze telepatic. Pentru a-l parafraza pe Terry Pratchett, mai poate fi vorba de „magie” dacă știm cum s-a făcut?
În conștiința occidentală colectivă, spiritualul și transcendentul sunt inevitabil legate cu aspectul organic, pastoral și cu simțul estetic al purității arhaice. Un sentiment fabricat al misticului. Fructele industrializării sunt o antiteză a acestor concepte: extraterestră și nu a noastră. Ca și cum determinarea științei și tehnologiei alungă ritualismul. Șamanii născuți pornesc în călătorii pierzându-se într-o pădure întunecată în timp ce voiajează impulsionați de LSD, nu uitându-se la efemere digitale pe un ecran LCD. 
Variația artistică a experimentului lui Veltheim -compozitor, improvizator, interpret și artist interdisciplinar- traduce aceste noțiuni în imagini și sunete abstracte, halucinogene: o vioară electrică pregătită digital urmărește prin tehnicile flautandos și staccandos, manipulând și transformând simultan statica audiovizuală în care subiecții experimentului sunt cufundați. 
Violonistul găsește o formă rafinată de misticism. Ascultarea primului său disc solistic Experimentul Ganzfeld într-un gol informațional este o experiență ciudată, transportantă. O textură construită dintr-un strat subțire de zgomot alb inspiră neîncetat, ca o creatură nervoasă care ne observă în întuneric. Înăuntru și în afară, din nou și din nou, ondulându-se din ce în ce mai repede. La început imperceptibil, forme ascuțite apar sub ea, deasupra și în interiorul ei. Sunt un miraj, sunete nesigure de propria lor existență, imaginate de altcineva. Apoi fragmentele acute se alungesc, se intensifică și încep să danseze, strălucind ca diamantele sub lumina zgomotului alb mereu prezent. Însoțirea vizuală a muzicii este la fel de minimalistă: zăpada înțepătoare se așează pe un teren de joacă negru pe fondul de flashuri colorate amintind de o fantezie electronică și procesată pe Dreamachine al lui Brion Gysin”. Am tradus și adaptat aproape întreaga cronică a albumului din excelenta revistă The Quiets:
https://thequietus.com/articles/26935-erkki-veltheim-ganzfeld-experiment-review















       Ganzfeld Experiment





                                                        
                                                                                                          Braindrops                                                                                                                                                                                             
* Tropical Fuck Storm (Australia) – Braindrops (2019)...."alternative, art/noise rock"
......4-tetul avându-l ca „frontman” pe disprețuitorul și acidul Gareth Liddiard, dar altfel dominant feminin, imaginează, atât prin nume cât și prin titlul albumului, sunetele stridente ale unei lumi supraîncălzită global și în derivă...„ca și cum Aphex Twin ar fi colaborat cu Sonic Youth în timp ce erau la plajă”.

* Pierre BastienTinkle Twang 'n Tootle -LP/digital- (2019)
.....Tinkle Twang 'n Tootle dispune de sculpturi de sunet mecanice proiectate de Bastien (66 ani), inclusiv instrumente acționate de motoare cu curea de transmisie și o harpă kundi, cântarea la aceasta folosind benzi de hârtie atașate unui ventilator.
 Pierre Bastien Blue As An Orange (Morphine Rec, 2015)
 - Pierre BastienThe Mecanocentric Worlds of Pierre Bastien -live- (2017)....."electronic experimental, african, industrial"
....Recorded live at Studio M, Novi Sad, October 8, 2016
Cât de aproape a fost de noi acest muzician și n-am aflat la timp, deși nu-i sigur că a fost și vreo expunere „live” cu public în Serbia, P. B. având printre altele și câteva realizări mai noi pe formate și în tiraje foarte limitate...
   - Eddie Ladoire & Pierre BastienPhantoms (2017)...."experimental, soundtrack, electronic instrumental"
   - Pierre Bastien, Cabo San Roque, Anna Homler, Adrian Northover & Dave TuckerFTS003 (2018)...."classical, contemporary modern"...contribuția sa efectivă fiind tema 06. „Kinetic Folkways”: Pierre Bastien & Cabo San Roque.

































Pepite noi-nouțe cu dominantă prog-rock recomandate de filtrul exigent al fanzinului Wayside Music, August 2019. E posibil ca printre ele să fie și reeditări:

Major Stars – Roots of Confusion Seeds of Joy (2019)
Monarch – Beyond the Blue Sky (2019)
Moon Letters – Until They Feel the Sun (2019)
On the Raw (Spain) – Climbing the Air (2019)
Prana Crafter & Tarotplane – Symbiose (2019)
The Tea Club – If / When (2019)




...............................................................................................................

Câteva reeditări, compilații și descoperiri marcante, ultimele sugerate de „vinilmaniacii” paginii de pe Facebook:

U.K. – Night After Night: Extended -2 CD live- (1979/2019)
* King CrimsonKC50 Vol.19-Vol.24 (2019)
* King CrimsonKC50 Vol.25-Vol.30 (2019)
....CDurile 3 & 4 cu 30 de rarități din seria celor 50 pregătite până la finalul anului de semicentenar al trupei.
* RenaissanceNovella (1977, Remast. & Expanded 3 CD Edition, 2019)
* Third Ear BandAlchemy [Expanded 2 CD Edition] (1969/2019)
The Residents – God in Three Persons [pREServed 3 CD Edition] (1988/2019)

























Group 1850 (Holland) – Purple Sky: The Complete Works and More -8 CD Box- (2019)





* V.A.Notes from the Underground: Experimental Sounds Behind the Iron Curtain (1968-1989) -2 LP- (2018)...."art rock, compilation, experimental, punk"
...„from Union of Soviet Socialist Republics, the Hungarian People’s Republic, the Czechoslovak Socialist Republic, the People’s Republic of Poland, the Socialist Federal Republic of Yugoslavia and the German Democratic Republic”
LP 1:
1. NSRD – Ost West [04:08]
2. New Composers – Max – Industry [04:19]
3. DG 307 – Co Sme? [04:14]
4. Praffdata – Live in Remont, Warszaw [04:51]
5. Aktual – Atenta´t na Kulturu [05:05]
6. Katalin Ladik – Oplakivanje [02:23]
7. Kilhets – An Excerpt of Concert No. 4 U Zábranských, Prague [05:17]
8. Pffft…! – Live at Intermedia I (Zonic edit) [04:39]
9. Vágtázó Halottkémek – Live in Petofi Csarnok [01:47]
10. Andrzej Mitan – Ptaki [05:05]
11. Ornament & Verbrechen – Der lächelnde Chinese [02:24]
LP 2:
1. Tibor Szemzo – Skullbase Fracture [04:47]
2. Zwitschermaschine – Geh über die Grenze [03:26]
3. Der Demokratische Konsum – Krebs ohne Stuhl [04:00]
4. Vágtázó Halottkémek – Másféle Táj [04:54]
5. Vladimir Tarasov – Atto Lll “Drumtheatre” (excerpt) [03:49]
6. New Composers – One Minute to Start [03:38]
7. AG Geige – Elektrische Banane [02:55]
8. Borghesia – Divlja Horda [02:58]
9. A.E. Bizottság – Pek – Pek [05:41]

10. Ziemia Mindel Würm – [untitled] [05:45]




* Speed Limit (France) – Speed Limit (S/T) (Le Chant Du Monde, 1974)....cu muzicieni din trupele Magma și ZAO!
* Speed Limit (feat. George Jinda) (France) – Speed Limit (II) (RCA, 1975/6)
....Excelentă trupa mai veche a regretatului George Jinda, percuționistul maghiar naturalizat american, dispărut în 2001 la 59 ani, pe care-l știam din Special EFX, duoul de „smooth jazz” cu chitaristul Chieli Minucci.





* SaturnaliaMagical Love (1969, 1973)
....cu Aletta & Adrian Hawkind (vocals) & Rod Roach (guitar)....produs de Keith Relf (Yardbirds, Renaissance)
* Carolanne Pegg (fiddle, gtr, harmonium, voc) – S/T (1973, remaster 2017)...."classic UK folk-rock/psychedelic prog"







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu