marți, 11 februarie 2014

2) Solution...ne oferă soluția

2) Solution (Holland): "Cordon Bleu" (‘Rocket Record Company’/Gus Dudgeon, 1975)

Amicul Laci/Ladislau Schuetz descria astfel acest album, când ne consultam amandoi asupra alegerilor albumelor: "este un LP frumos cu sax à la Mel Collins și iz puțin de Camel...mi se pare fără greșeală, cu o armonie gen J.S Bach și are și inflexiuni ușoare de jazz".
Perfect adevarat și un preambul potrivit pentru a vedea despre ce este vorba și a atrage atenția nu doar asupra unui album valoros, ci în general asupra unui grup neglijat dintro scenă olandeză în care în perioada activă a trupei alte grupări se făcuseră mult mai cunoscute: Focus și Ekseption (similare stilistic) sau Golden Earring (cu prog-rock-ul lor cu tentă mai spre heavy metal).
Relația dintre Solution și Focus a fost chiar una și mai strânsă: un pasaj din piesa-titlu "Divengence" (a 2-a de pe al 2-lea album din 1972) avea să fie folosit oficial în suita epică "Eruption", cu subtitlul "Tommy" -după prenumele saxofonistului din Solution, Tom Barlage- pe albumul "Focus II (Moving Waves)" și dezvoltată până la durate mult mai lungi în concerte sau la peste 11 min. pe albumul-copilație "Focus in Locus", ajungând  una dintre cele mai reprezentative piese din discografia Focus alături de "Sylvia" și "Hocus Pocus" (!)...iar chitaristul Jan Akkerman apare invitat întro piesă de pe un album cu Solution, ceva mai târziu întro fază stilistică mai comercială, pe "...It's Only Just Begin..." (1980)
Dar tocmai faptul că nu doar această cea mai cunoscută piesă "Tommy-Eruption" merită să rămană în memorie ne'a determinat să ne gândim la "soluția" de a'i pune în lumină pe acești olandezi printrun album pe care'l consider de fapt parte neoficială a unei trilogii...începută cu "aperitivul" "Divergence" (1972) și finalizată cu "desertul" "Fully Interlocking" (1977), "meniul" principal (sau "miezul") aparținând tocmai "Cordonului albastru" (1975).
Muzica filigranată amintește și de excelentul grup german Triumvirat -influențat deasemeni de "symphonic rock"-ul tipic celor de la The Nice și Emerson, Lake & Palmer- albumul fiind deschis de cea mai lungă piesă 01. "Chappaqua" (10:33). Tot extinsă, atent lucrată și instrumentală, dominată de orgă și saxofoane este și 05. "Whirligig"...alături de 3 suite inserând și pasaje vocale, fiecare în 2 părți: "Third Line" -începută de fapt pe albumul anterior prin "Second Line"-; "Last Detail" și "Black Pearl". În anii '70 nu era un caz singular să începi o piesa/suită pe un album...și să'l continui pe următoarele.
Discul single "A Song for You" (fără legătură cu piesa cu același titlu a lui Leon Russell din 1970) a fost ales probabil și de producătorul Gus Dudgeon de la The Rocket Record Company și era gândit ca o carte de vizită și de promovare pentru piețe discografice importante din Europa...dar cu toate că Gus Dudgeon era atunci în culmea succesului cu Elton John după câteva albume "million-seller" incluzând capodopera "Captain Fantastic & The Brown Dirt Cowboy" (1975), piesa aceasta -o frumoasă baladă cu voce și solo flaut, amintind prin sound și de The Alan Parson Project- n'a avut ecoul așteptat...
Amestecul atât de bine dozat de jazz, rock, pop și soul din acest fluent album progresiv lucrat până la...ultimul detaliu (apropos de "Last Detail"!) validează și potențează întregul material, componistic cea mai importantă contribuție fiind adusă de:
Tom Barlage – alto sax, soprano sax, flute, percussion
...ceilalți colegi fiind:
Willem Ennes – electric piano, acoustic piano, organ, Elka Rhapsody
Guus Willemse – bass guitar, lead vocals, electric guitar
Hans Waterman – drums
All backing vocals by Tom, Guus and Frankie Fish.
Michiel Pos - additional tenor saxophone on "Third Line" and "Whirligig" and acoustic guitar on "Last Detail"

Înregistrările s'au făcut în Țara Galilor, mixajul la Londra la Marquee Studios iar coperta și fotografiile au aparținul firmei Hipgnosis, un brand britanic binecunoscut cu care ne vom mai întâlni pe acest blog.
Albumul, ca și continuarea sa "Fully Interlocking" (1977), a avut un succes moderat în Olanda (locul 20) și a fost reeditat în 1980 (LP) și 1988 (CD)















"A song for you"/"Un cantec pentru tine" 
Text: Guus Willemse/Frankie Fish

"Am visat o lumină venind spre ochii mei, ca și când mi'ar fi arătat calea
Mă conducea spre iubirea mea, nu puteam să rătăcesc
Atât de frumoasă te'am zarit acolo, mâna ta mă tragea afară
Și apoi toate necazurile dispareau în fum

Pareai atât de strălucitoare în fața mea
Dar te îndepărtai...
Nu mai puteai auzi cuvintele
Pe care trebuia să ți le spun
Singura problemă acum este că'i atât de greu de crezut
Și cuvintele nu mă mai ajută îndeajuns...

Hai vino și stai lângă mine și ascultă cântecul ăsta
Și spune'mi dacă crezi că vorbele'mi sunt în van
Mă gândesc că aș putea să stau singur
Să cânt doar pentru mine...
Dar am aflat că tot ceea ce am nevoie e iubire, doar iubire"

"Third Line"/"Al treilea vers"
Text: Chiel Pos/Frankie Fish

"Lăsându'mă pe spate, ascult piesa favorită
 Aud o voce vorbind cu mine
 Nu vreau să știu ce, dar repet ce'mi spune

 Uite cum soarele se schimbă'n ploaie
 Eu sunt cel afectat 
 M'am rechemat, m'am întors și apoi
 M'am regăsit

 M'am retras înlăuntrul meu
 Dar n'am mai auzit vocea..."


Nu am găsit decât postarea asta pe YouTube...merită însă de citit comentariile, unele venite de la vechi fani ai trupei din Olanda:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu