miercuri, 21 septembrie 2016

Despre noile albume ”Silver Apples/ Mere de argint” (faza a III-a) și Gong (post-Daevid Allen)


* Silver Apples: ”Clinging To A Dream” (ChickenCoop Recordings/Cargo, 2016)

După 19 ani de tăcere apare acest nou album al pionierilor în electronica ”primitivă” în format, conform spuselor liderului, ”aproape ca un ”one-man band” (Simeon Coxe) cu toboșar (Danny Taylor)” și care au dobândit progresiv o atracție de cult odată cu revenirea de după 1996 și reeditarea pe varii formate a întregului catalog. Prima fază a trupei înființată prin 1967 s-a încheiat abrupt după mai puțin de 3 ani, 2 albume lansate și unul doar înregistrat, odată cu represaliile care au ajuns până la confiscarea instrumentelor muzicale (!), urmare a proceselelor intentate de celebra firmă Pan Am(erican) Airlines pentru coperta din spate a albumului/LP ”Contact” care imaginează rămășițele prăbușite ale unui avion al companiei,  în timp ce pe coperta din față -care ar fi fost de una singură super OK, adică reclamă gratuită!- cei 2 sunt arătați pe post de piloți la bordul aceluiași Pan Am...




Fondatorul supraviețuitor născut în 1938 și maestrul autodidact al setului de el inventat și auto-botezat ”The Simeon” (9-13 oscilatoare montate orizontal și 86 controale manuale, ”garnisite” cu clape de telegraf, filtre, ecoplexuri și pedale ”wah-wah” pe care le folosea simultan cu mâinile, coatele, genunchii și labele picioarelor!), revine la statutul anterior de grafic designer, iar Taylor își ia un job de telefonist așa încât cei 2 nu se mai întâlnesc timp de peste 25 ani până prin 1997 când ”Merele de argint” se refac pentru doar 3 apariții ”live” împreună, acum și cu alți 2 noi recrutați -Xian Hawkins (keybs) și Michael Lerner (drums)- până are loc accidentul auto care-l lasă pe Simeon cu o fractură cervicală și răni la coloană care-i afectează iremediabil simțul tactil. Cu văzul rămas însă intact, se adaptează relativ ușor noilor condiții colorând diferit butoanele aparatelor și înregistrează noi materiale, 2 albume, 1 EP în colaborare și câteva singles între 1996-1999. Grupul mai apare sporadic până în 2005 când bateristul Danny moare de cancer la doar 56 ani, dar Simeon păstrează cu el benzi cu mai multe ore de ”samplings”-uri utile de ritm trase pe 2 canale (cu care se completase și albumul ”The Garden”) și își adaptează setul său analogic noilor tehnologii digitale, inventând în continuare surse sonore ingenioase din genul ”found sound” precum un tub mai gros de PVC cu o balama de ușă introdusă glisând în el și care, prin 2 comutatoare de la un radio vechi puse la capete și mutate rapid ”on/off” făcea să rezulte un sunet ca de la o pană pe chitară (vezi pe una dintre coperțile noului album).
Numele de ”Silver Apples” fusese preluat de la un poem al irlandezului clasic W.B. Yeats iar duoul a avut ca fani celebri în prima fază pe celebrii John Lennon și Jimi Hendrix. Cu acesta din urmă au și cântat, păstrându-se câteva piese printre care și ”Anthem” din finalul albumului-compilație editat în ediție limitată în Olanda ”Selections From The Early Sessions” (piesă radiată mai nou, din păcate, de pe YouTube...).
Părerile au fost mixte, nu de multe ori opozite: Blood, Sweat & Tears în deschiderea cărora au cîntat cândva i-au criticat în timp ce Procol Harum, dimpotrivă, i-au găsit foarte interesanți...iar printre artiștii prozeliți de-a lungul timpului s-au numărat Suicide, Beck, The Beastie Boys, Stereolab, Spacemen 3, Laika, Sean Lennon, Geoff Barrow din Portishead și noul grup al acestuia, Bleak>. Mai ales prin albumul eponim de debut din 1968, cu 7 dintre cele 9 cântece pe versurile poetului Stanley Warren, ”Silver Apples” a anticipat prin stilul minimalist-discordant nu numai muzica electronică experimentală și ”krautrock”-ul dominant german din anii '70, ci și ”underground dance music” și ”indie rock”-ul din anii '90.
La primul concert al trupei din Cental Park/New York au asistat 30.000 spectatori.
* "Zeii ”Space Rock”-ului s-au întors!"  Now Magazine
* "Silver Apples…un frumos și misterios artifact"  New York Times
* ”Silver Apples” reprezintă pentru muzica electronică ceea ce este Thomas Edison pentru Facebook"
Trebuchet Magazine
http://www.silverapples.com/

Noul album ”Clinging To A Dream/Agață de un vis” 2016 este, bineînțeles, unul surprinzător...la modul evident plăcut pentru cei însetați de inedit care știau fie și parțial de ”Merele de argint”...poate unul contrariant sau fără importanță pentru cei neinițiați sau mai conservatori. Sunt 11 piese semnate de un Simeon Coxe ajuns la 78 ani, cu o durată medie de circa 4 min și cu o melodicitate minimală și poetică nealterată după aproape 4 decade de la debut, un ”sound” care-mi aduce aminte pe alocuri pur întâmplător și fără conexiuni de britanicul Gary Numan (”The Edge Of Wonder”, ”Missin You”, ”Susie”) sau de californienii perpetuu anonimi The Residents (”The Mist”, ”Charred Fragments”). În piesa ”Nothing Matters” apare invitată la voce Lydia Winn LeVert din grupul Amphibian Lark iar producător acum e Graham Sutton din fostul Bark Psychosis. Site-ul ”www.discogs.com” numește trupa ”una dintre adevăratele enigme ale muzicii pop” și încadrează stilistic albumul acesta nou astfel: ”Power Electronics, Psychedelic Rock, Experimental”:
https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Apples
https://www.discogs.com/artist/15444-Silver-Apples







* Silver Apples: ”Beacon” (1997)...cu Hawkins și Lerner și înreg. de Steve Albini.
* Silver Apples: ”Decatur” (1998)...cu Hawkins și Lerner și prod. & înreg. de Tom Smith, ”un voiaj de pură explorare dincolo de orizonturile previzibile ale muzicii electronice. O aventură în perceperea unui univers paralel unicat”.
* Silver Apples: ”The Garden” (1998)...”lost” 3rd album” din 1970, rezultat de pe o bandă demo găsită întro cutie din mansarda casei lui Danny Taylor.
* Spectrum & Silver Apples: ”A Lake Of Teardrops” -EP- (Space Age Rec., 1999)
* Silver Apples: ”Gremlins” -EP- (2008)
* Silver Apples: ”Selections From The Early Sessions” -LP- (Chickencoop Rec./Holland, 2008)..."Limited to 1000 copies"
* Beak> (Geoff Barrow of Portishead's new group): ”Couple in a Hole” -O.S.T.- (2016)


* Gong: ”Rejoice! I’m Dead!” (2016)
....Kavus Torabi (voc/gtr), Fabio Golfetti (gtr/voc), Dave Sturt (bass/voc), Ian East (sax/flute), Cheb Nettles (dr/voc), with Steve Hillage, Didier "Bloomdido" Malherbe & Graham Clark.
Odiseea Gong continuă spectaculos fără fondatorul trecut în neființă în martie trecut, dar cu un expat iranian în UK, proprietar al casei de discuri Believers Roast, om de radio, chitaristul și vocalistul de 44 ani Kavus Torabi deja cu realizări marcante ca lider în Knifeworld, component de bază în Guapo, Mediæval Bæbes și alte trupe foste sau actuale. Regretatul Daevid Allen la o întâlnire de prin 2011 i-a propus acestuia după o conversație de circa 1 oră postul de chitarist fără să-l fi ascultat (!) pe cel care de peste 20 ani era oricum fan Gong înfocat. ”Vreau, desigur, dar să știi că nu pot să cânt ca Steve Hillage”, l-a avertizat Torabi. ”Nu-mi pasă de ceea ce nu știi” -i-a replicat Daevid Allen- ”ci de ceea ce poți să faci!” Kavus i-a cântat atunci ceva din ceea ce avea să devină ”When God Shakes Hands With The Devil” (din albumul ”I See You”) iar Daevid a exclamat: ”Wow Kav, mai ai (riffuri) din astea?” ”Mai am, iată-le!” Și cam așa au apărut ele în 2014, inclusiv în turneul mondial de promovare atent supervizat de Allen de pe patul de spital...Același nivel înalt și variat se menține și pe noul titlu antagonic ”Rejoice! ”I’m Dead” (Allen), sugerându-l pe ”I’m Alive” (Torabi)!: 9 piese ”elastice” la care au contribuit și componistic toți componenții. Vorba basistului Dave Sturt: “You bet it’s a Gong record!”
Iată piesele, prea puțin ascultate ca să fac deocamdată evidențieri:
1. The Thing That Should Be [03:34]
2. Rejoice! [10:17]
3. Kaptial [03:21]
4. Model Village [06:43]
5. Beatrix [02:54]
6. Visions [04:29]
7. The Unspeakable Stands Revealed [11:49]
8. Through Restless Seas I Come [06:58]
9. Insert Yr Own Prophecy [09:36]


Ca să-l conturăm și mai bine pe plurivalentul Kavus Torabi, setul său de instrumente etalat la modul general, conform Wikipedia engleză, este acesta: ”Guitar, vocals, bass guitar, keyboards, mandolin, cuatro, santoor, melodica, violin, various other instruments”.


Un comentariu: