miercuri, 29 martie 2017

Sensurile multiple ale lui ”Begnagrad”


* Begnagrad (Yugoslavia) - Begnagrad (+ 4 bonus) (LP 1982, CD Mio Records/Israel, 2003)
* Begnagrad - Jodlovska Urška -cassette- (rec 1977, rel 1990)
* Begnagrad - Tastare (Theoldwones) (rec 1977 & 1991, rel 1993)
* Begnagrad - Konzert for a Broken Dance (LP 1982, CD Ayaa/France, 1990)

„În primul rând, Begnagrad înseamnă apartenența la un cartier anume din Ljubljana, Bezigrad. În al 2-lea, e parte din istoria orașului”, după cum spunea acordeonistul și principalul compozitor al grupului, Bratco Bibic. „Al 3-lea sens, metaforic, este un fel de dorință de „evadare” din ceva plictisitor și banal într-un loc imaginar și periculos (deopotrivă din trecut sau din viitor)”. De fapt „Begnagrad”, comprimând 3 cuvinte din slovenă, asta înseamnă la propriu: „evadarea în castel”, referindu-se la faptul că în evul mediu populația în fața armatelor invadatoare își găsea refugiul cel mai sigur în castelul localității.
Trupa s-a format la mijlocul anilor '70 la Ljubljana din câțiva prieteni și colegi de școală și deși a fost activă doar în 2 perioade scurte însumând circa 6 ani, e considerată acum după câteva reeditări „legendară” într-un stil prog-rock și jazz de avangardă pendulând între folk medieval și clasic modern, o muzică rafinată cu momente de melancolie pe care-o putem plasa, continuând jocul ludic de sensuri, într-un imaginar castel de fildeș. Și nu în ultimul rând, umorul pe alocuri dezimvolt face parte și el din oferta Begnagrad, mai ales în aparițiile „live”, ceea ce pe mine m-a dus imediat cu gândul la ex-sovieticii Ganelin, Chekasov și Tarasov din Ganelin Trio.
Componența:
  - Bratko Bibic - accordion, vocals
  - Bogo Pecnikar - clarinet
  - Igor Muševic - drums (1975-1978)
  - Vlado Špindler - bass (1975-1978)
  - Nino de Gleria - bass (from 1981)
  - Aleš Rendla - drums, violin (from 1981)
  - Boris Romih - guitar (from 1981)



















Albumul „Tastare (Theoldwones)” l-a avut ca producător pe Andjelko Maletić, jurnalist și prezentator de mare ținută la Radio Novi Sad unde a fost și înregistrat în studiourile unui post de radio a cărui echipă care l-a inclus și pe Vitomir Simurdić ne-a ținut în „priză” în anii '80 aici în vestul țării pe unde ultrascurte (FM) cu muzica de calitate occidentală bine selectată dar refuzată de regimul totalitar al lui Ceaușescu. O fotografie sporadică cu Andjelko Maletić am găsit pe acest blog al muzicianului Nenad Bach:
http://nenadbach.blogspot.ro/2009_07_01_archive.html

„Balkan, Gypsy Jazz, Klezmer, Alpine Folk, Swing, Free Jazz, Polka, Waltz & Rock” sunt termeni frecvent întâlniți în cronici când se descrie muzica Begnagrad, odată cu nume de trupe ilustre în arealul progresiv „avant R.I.O/post Canterbury” precum Stormy Six, Samla Mammas Manna sau Univers Zero. Una dintre recenzii laudă și recomandă albumul:
Buldozer - Zabranjeno plakatiranje -LP- (1977):

http://www.progarchives.com/artist.asp?id=1931




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu