* Brian Eno - Sisters -4 X MP 3 Files- [Generative Music, 2017]
- Brian Eno: Music, Image, Peter Chilvers: Mutation Software
* Brian Eno, Peter Chilvers - Reflection -CD, FLAC, WAV- (Opal Limited/Warp Records, released 01 Ian. 2017)
Ultimele creații ale veteranului părinte fondator al rock-ului ambiental sunt, strict muzical vorbind, neinteresante, monotone, fără ”zvâc” (aș zice chiar și sub nivelul anteriorului ”The Ship” de anul trecut, nici el deosebit)...dar ele servesc scopului inovator propus de ”endless music”, demult urmărit de un autor aflat mereu în pas cu noile tehnologii. În cele 2 cazuri e vorba de o nouă aplicație de muzică generativă pentru Apple iOS 9.0 și pretabilă oricărui ”device” dintre iPad 3, iPhone 5, iPod mini 2 touch sau AppleTV (4th generation). Odată instalată și dotată numai cu funcția ”pauză”(!), aplicația cu algoritmul ei special declanșează instant o muzică nelimitată ca durată ca pe formatele limitative tradiționale LP vinil, casetă audio, CD sau fișiere digitale, deci fără început și fără sfârșit...de fiecare dată oferind audio & video o versiune diferită și imprevizibilă a lucrării, ”ca apa unui râu, mereu același dar de fiecare dată altfel”, cum spune Eno însuși. Ceea ce înseamnă că, de exemplu, versiunea pe CD în ediție limitată ”one-of-a-kind edition” de 500 copii numerotate oferite prin casa Rough Trade, oferă tot atâtea variante diferite ale albumului! A mai lansat vre-un artist un astfel de album în toată istoria rockului?...mai mult ca sigur că nu.
Richard Barbieri - Planets + Persona (Kscope, 2017)
”Electronic, Rock: Experimental, Ambient, Dark Ambient, Leftfield, IDM”
https://theprogmind.com/2017/02/22/richard-barbieri-planets-persona/
Excelent și mult peste așteptări, celest și terestru în același timp (cum spune și titlul), acest al 3-lea efort solo al claviaturistului artizan de ”sound design” din Japan și Porcupine Tree, dincolo de miriadele sale de colaborări! Când întâlnesc prin cronici expresii precum ”the most sonically expansive work to date” sau ”...is without doubt his most ambitious solo release to date”, sunt de regulă sceptic, mai ales dacă sursele sunt site-ul personal al artistului/trupei sau al casei de discuri, susceptibile de interese comercial-financiare...dar în acest caz după 3 audiții pot să afirm că n-am găsit nicio exagerare sau fisură acestui unison între titlul dihonomic al albumului, arta grafică (booklet de 16 pagini de fotografii cu peisaje dramatice din Islanda), videoclipul de tip voiaj imaginar în micro și macrocosm (”Solar Sea”) și muzica unui tărâm virgin ”New Found Land” (sau, dacă preferați, ”No Man's Land”, ca să nu mă folosesc neapărat de vre-un titlu de piesă de aici și totodată să-i accentuez unicitatea). ”Haunting/bântuitor” ar fi primul termen la care m-aș gândi ca fiind potrivit unei descrieri scurtissime a unui album încadrat de o ”mare solară” și o ”furtună solară” și pe care l-aș fi așteptat de fapt mai degrabă de la fratele său, mai cunoscutul David Sylvian...dar e cu-atât mai plăcută surpriza când la compozițiile altfel bine conturate se pune accentul pe expresie, texturi și trăiri și nu pe atribute tehnice. Patina ”jazzy” (genul ”jazz” e amintit de vreo 5 ori în cronica din link) colorează o dată în plus ”peisajul” ambiental-electronic, mai ales prin intervențiile suflătorilor, Lisen Rylander Love (sax) și Luca Calabrese (trompetă). Imposibile de ignorat sunt și basul lui Percy Jones (ex-Brand X!) și Axel Crone, vibrafonul lui Klas Assarsson, chitara (discretă) a lui Christian Saggese, kora africană a lui Grice Peters sau vocile feminine procesate în principal de saxofonist, ”persona”-urile albumului.
Interesant e că n-am găsit analogii, cum de regulă se întâmplă la recenzii, cu precedentele sale 2 albume solo ”Things Buried” (2005) și ”Stranger Inside” (2008), dar am preluat din cronica din ProgMind altă pereche de albume cumva apropiate, Lunatic Soul - ”Impressions” (Kscope, 2011) și respectiv, coloana sonoră a filmului ”Blade Runner” (1983). Despre primul nu știam nimic și încerc să-i fac acum un loc mai în față printre priorități, vizavi de suita apriori atractivă ca și concept ”new age” a ”Impresiilor” numerotate I-VIII...În schimb din al 2-lea, soundtrack-ul unuia dintre filmele S.F. de referință ale genului (inclusiv în topul meu personal), coincidența face să-l regăsesc acum în box-setul tocmai lansat și ”coborât” via Internet cu 13 albume din poate cea mai inspirată perioadă creativă a lui Vangelis: e vorba de albumul 5 care include și 3 piese-bonus nelansate înainte:
Vangelis – Delectus: The Polydor & Vertigo Recordings 1973-1985 -13 Albums- (2017)
* Disc 5: See You Later (Polydor 2421 149, 1980)
Includes 3 bonus tracks: “Neighbors Above” (previously unreleased outtake included on some test pressings), “My Love” and “Domestic Logic 1” (Polydor single 2001 973, 1980)
O piesă suplimentară mai apare și la finalul seriei:
* Disc 13: Jon and Vangelis, Private Collection (Polydor 813 174-1, 1983)
Includes bonus track “Song Is”
* Les Marquises (France) - A Night Full Of Collapses (Ici D'Ailleurs, 2017)
Am tot lăudat noi albume din Franța și aici și pe blogul de jazz ”victimofjazz.blogspot.com”, trebuie s-o mai fac și la acest al 3-lea opus cu puteri subliminale al grupului acum mai extins condus de Jean-Sébastien Nouveau (keybs, vocals, guitar, drum machine, perc.)...Un album ”divers, captivant și eclectic”, dar totodată ”introspectiv, hipnotic și coeziv”, căruia nu i-am descifrat încă toate ”codurile secrete”, în orice caz nu la nivelul criticului Christopher Nosnibor care a fost captivat seri de-a rândul ascultându-l și care-l ”disecă” în detaliu de la piesă la piesă, aici:
https://auralaggravation.com/2017/01/19/les-marquises-a-night-full-of-collapses/
P.S.:
Între timp am mai ascultat Lunatic Soul - ”Impressions” (Kscope, 2011) și-l găsesc un album inspirat și reușit. Totuși nu acest disc mai vechi adaugă, prin analogia amintită înainte, plusvaloare noului Richard Barbieri, aș zice că se întâmplă exact invers...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu