https://rateyourmusic.com/customchart?page=1&chart_type=top&type=album&year=2017&genre_include=1&include_child_genres=1&genres=avant-prog&include_child_genres_chk=1&include=both&origin_countries=&limit=none&countries=
* Merkabah (Poland) - Million Miles (2017)
* Dai Kaht (Finland) - S/T (2017)
* Polite Refusal (Russia) - Geese and Swans (2010) (**)
* Suburban Savages (Norway) - Kore Wa! (2017)....Panzerpappa side-project
* Karda Estra (UK) - Infernal Spheres (2017)
* MediaBanda (Chile) - Bombas en el Aire (2017)
* Nooumena (France) - Controlled Freaks (2017)
* Moteur! (France) - Moteur! (S/T) (2017)
* Aranis (Belgium) - Smells Like Aranis (2017)
* Le Ton Mité (McCloud Zicmuse, Belgium) - Passé Composé Futur Conditionnel (Made To Measure, 2017)
Seria de 10 albume din link-ul de mai sus e datorată împătimitului colecționar și vechi amic Ștefan Pelin din București, unul dintre primii și cei mai activi contributori ai site-ului „www.rateyourmusic.com” și ea completează postarea anterioară „Prog En Avant...” cu titluri neîntâlnite în celelalte surse, din „poll”-ul incluzând 36 albume în total. Se remarcă poziția de frunte a polonezilor, o dată în plus trupele franceze și belgiene -membrii din Aranis anunțând recent că grupul nu va mai continua activitatea sub acest nume- , scandinavii și „Refuzul politicos” rusesc despre al cărui titlu (**) scris pe copertă doar în alfabetul chirilic trebuie să specific că nu cred că este cel din „poll” ci un album anterior, singurul găsit (deși nu exclud varianta că ar putea fi vorba, teoretic, de o reeditare după 7 ani a aceluiași material). Interesant și grupul din Chile, singurul neeuropean.
* Amy Denio - The Big Embrace („l'Abbraccione”) (Spoot Music/Ascap, 2017)
Artista aceasta complexă -„singer, multi-instrumental (alto sax, accordion, clarinet, gtr, bass, theremin, etc) composer and improviser, polyglot, producer, photographer, musical transcriber, Reiki practitioner, teacher, collaborator, creator”- din Seattle, având multe similitudini cu la fel de inclasificabila Erika Stucky, îmi oferă prin „larga îmbrățișare” bilingvă a noului album cel mai bun pretext ca să-i focalizez pe cât posibil mai multe contribuții culese din vasta carieră de peste 3 decenii de muzică avangardistă de dans, teatru și film având mult de-a face cu „world music” (Japonia, India, Taiwan, America de Sud), cu folk-ul european și balcanic -vezi proiectele cu Kultur Shock al lui Srdjan „Gino” Jevdjevic (Bosnia/SUA) și cu muzicieni din Cehia, Estonia, Austria, Italia, Croația, Rusia- și, nu în ultimul rând, cu jazzul liber improvizat. Cu-atât mai mult artista merită atenție și un loc aparte pe acest blog cu cât tocmai a scăpat recent de cancer la sân după un intens tratament medical de 6 luni. Nodulul de circa 1 cm încă neinvaziv fusese depistat se pare la timp și a fost numit de artistă „Donald” (!)...da, exact acela la care vă gândiți. Proiectele și colaborările ei viitoare sunt astfel valabile pentru cea care-și însoțește numele de pe site-ul personal cu „Music, community, occasional perfect moments” și care apare cântând și în locuri cu totul neconvenționale: spitale, ospicii, închisori, printre ruine...iar ca țări, a concertat și foarte aproape de noi, în Bulgaria, Grecia, chiar de mai multe ori în Ungaria:
https://amydenio.me/
Iată „momentele ocazionale” pe care le cunosc mai mult sau mai puțin, începând cu „Ankety Low Day” și „Vanishing Point” descoperite în Germania și trimise încoace și nouă, amicilor săi melomani români, de același amabil Marius Kraxner, „declanșatorul” atâtor alte subiecte de-aici și de pe blogul paralel „VicTim of Jazz” unde Amy Denio s-ar fi putut la fel de bine integra. De remarcat cele 2 colaborări recente cu italienii din OU:
* Amy Denio - No Bones -cassette- (Spoot Music, 1986)
* Amy Denio - Birthing Chair Blues -Limited Edition- (Spoot Music, 1991)
* Amy Denio - Tongues (Spoot Music, 1993)
* Amy Denio/Pat Graney Dance Company - Tattoo -Unit Circle Soundtracks Series, Vol 1- (2000)
* Amy Denio & Petunia - To Lie Tenderly (Spoot Music, 2002)
* Amy Denio, Madeleine Sosin & Abel Rocha - Ama Trio -EP- (2012)
* Lao Tse & The Entropics (Amy Denio) - Spagga! (PopLlama, 1987)
** Tone Dogs - Ankety Low Day (C/Z, 1990)....nominated for a Grammy Award
* Tone Dogs - The Early Middle Years (Soleil Moon Recordings, 1991)
** The (EC) Nudes - Vanishing Point (RéR, 1994)
* Pale Nudes - Wise To The Heat (ReCDec, 1995)
* Pale Nudes - Soul Come Home (RecRec, 1998)
* FoMoFlo (Japan, with Amy Denio) - Slug & Firearms (God Mountain, 1996)
* BTMSQ (Amy Denio) & Ne Zhdali (Estonia) - Pollo d'Oro (No Man's Land, 1997)
* OU („Egg”) (Ersilia Prosperi Group/Italy, with Amy Denio) - Pisces Crisis (Spoot Music, 2014)
* OU (Ersilia Prosperi Group/Italy, with Amy Denio) - Scrambled! (Spoot Music, 2015)
* The Danubians (Amy Denio/USA & Pavel Fajt/Cehia) - S/T (Cuneiform, 2000)
* Die Resonanz Stanonczi (Austria, with Amy Denio) - Live at Jazzit (2006)
* Tiptons (Amy Denio) - Tsunami (No Man's Land/Spoot & Zipa, 2004)
* The Tiptons Saxophone Quartet (Amy Denio) - Laws of Motion (Spoot & Zipa, 2008)
* The Tiptons Saxophone Quartet - Strange Flower (Zipa/Spoot Music, 2010)
* NSRD („Nebijušu Sajūtu Restaurēšanas Darbnīca”) (Latvia) – The Workshop for the Restoration of Unfelt Feelings (1982-1989) (STROOM/Belgium, 2017)....„art pop, experimental, lo-fi”
„Workshop”-ul pentru restaurarea sentimentelor inexistente” din Riga/Letonia este considerat, alături de Kino (**), unul dintre cele mai valoroase grupuri nedescoperite din fosta Uniune Sovietică. Poetul-recitator Juris Boiko (1954-2002) și arhitectul Hardijs Lediņš (1955-2004) au fost regretații lideri creatori ai unui soi unic de pop electronic subversiv -numit și „underground agitpop”-, dar, pentru că ei nu știau să cânte la vre-un instrument, au recrutat amici muzicieni sau cunoștințe (actori, designeri, etc) care să contribuie, fiecare cum poate, la întâlnirile subterane pe fondul social tensionat pe care-l știm și noi foarte bine al cenzurii comuniste: Imants Žodžiks, Aigars Sparāns, Dace Šēnberga, Inguna Černova, Mārtiņš Rutkis. Ca să se ajungă la o creativitate altfel greu sau imposibil de atins și total neconvențională, cei implicați căutau să devină hipnagogici, adică în acea stare între veghe și somn pe care o converteau cam o dată la 6 luni în creații muzicale, în sesiuni lungi de 24 ore în care experimentau combinații de electronică modernă cu spiritualitatea arhaică, elemente din constructivismul arhitectural rus cu tradițiile rurale letone, devenind primii exponenți letoni în „new wave” și „new age”, cu reflectarea în texte a situației socio-politice dinafara uniformizantelor mici apartamente de bloc ale cenușiilor cartiere muncitorești: excluderea politică, sărăcia, cenzura culturală, viitorul incert...
Tehnic, la nivelul anilor '80, se foloseau pentru „performances”-uri, artă foto și video, concerte și instalații, noile calculatoare, claviaturile Casio și tehnologia video, înregistrările se făceau pe benzi de magnetofon și videocasete iar albumele se distribuiau limitat și selectiv exclusiv pe casete audio. Dar chiar și-așa au existat acuzații de samizdat și hărțuiri juridice înainte de perestroika față de membrii trupei care după destrămarea URSS au emigrat mai toți și s-au axat pe proiecte solo. Singurul rămas în Letonia, Hardijs Lediņš, a mai făcut muzică până s-a stins din viață în 2004.
Cele 12 teme ale compilației prin care-am cunoscut acest grup are fiecare povestea ei (preferata mea: „Sieviete ar Casio/Woman with Casio”) și ele conturează despre ce e vorba la general, dar cel mai indicat pentru aprofundare ar fi albumele audio și materialele video, inclusiv albumul în colaborare cu vocalista Ieva Akuratere, cunoscută mai ales din trupa Pērkons. Dacă sunteți fani Laurie Anderson, The Residents sau, ca să venim mai încoace geografic, dacă vă place grecoaica Lena Platonos sau slovenii Begnagrad de care m-am ocupat cândva, atunci sigur muzica NSRD n-o să vă lase indiferenți:
* NSRD - Neskaties (1988)
* NSRD - Dr. Enesera binokularo deju kursi {1987}
* NSRD - Fakti (1989)
* NSRD - Faktu Vispar Nav (1987)
* NSRD - Invaliidu Tramvajs (1983)
* NSRD - Kuncendorfs un Osendovskis (1985)
* NSRD - Viegli 3 mana sirds (neizdots) (1992)
* NSRD un Ieva Akuratere - Dziesmu Neizdotaas Versijas (1989)
* NSRD - Fakti (1989)
* NSRD - Faktu Vispar Nav (1987)
* NSRD - Invaliidu Tramvajs (1983)
* NSRD - Kuncendorfs un Osendovskis (1985)
* NSRD - Viegli 3 mana sirds (neizdots) (1992)
* NSRD un Ieva Akuratere - Dziesmu Neizdotaas Versijas (1989)
Am folosit în prezentarea letonilor informații din revista Quietus, cu o singură observație (**): eu n-aș pune deloc pe același plan trupele NSRD și Kino pentru că ultimii, din ce cunosc, sunt exponenții unui pop-rock mult mai simplist, chiar comercial...
Iată și o selecție video din care se remarcă colaborarea cu actorul Kaspars Rolšteins în ceea ce s-a dorit replica letonă la cunoscuta operă minimalistă „Einstein On The Beach” a lui Philip Glass.
NSRD - Koncerts Liepājā (1988)
https://www.youtube.com/watch?v=aEKCAow8R58
NSRD un Ieva Akurātere - Koncerts Ogrē (1988)
https://www.youtube.com/watch?v=_ZgAKXSN8S0
NSRD - Transwelt/Transzeit (1986)
https://www.youtube.com/watch?v=4xV0roTkk5s
NSRD | Kurmis Alā (akcija) / 1988
https://www.youtube.com/watch?v=2Iuf_s0UxH4
NSRD | Pavasara sekvences (1984 - 1988)....postprodukcija "Krupis Baravika" 1991
https://www.youtube.com/watch?v=U6czMAnEkf0
[NSRD Performance] Dr. Enesera binokulāro deju kursi (1987)
https://www.youtube.com/watch?v=pVVmCtuybEg
[NSRD vides projekts] "Pavasara tecīla" (1987)
https://www.youtube.com/watch?v=vDE6Mc2n6yY
[NSRD akcija] "Aisberga ilgas / Vulkāna sapņi" (1987)
https://www.youtube.com/watch?v=GmeQDS337Bs
„Rolstein on the beach” (1997) - experimental opera by Hardijs Lediņš & Kaspars Rolšteins
https://www.youtube.com/watch?v=q3XUBeeiBCg
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu