marți, 14 aprilie 2020

Aprilie în izolare, 2020 (II): Noutăți cu Joe Satriani, Moondog, tribut Keith Emerson, Cowboy Junkies, Sunwatchers, „Extensia” Svjetlanei Bukvich (!)....miniportrete Bill Gilonis, Emme Phyzema (!) și Ogo Dys, „Wayside Music”, etc...


https://romania.europalibera.org/a/virgil-mihaiu-blînda-insurecție-a-lui-cornel-chiriac-arhiva-podcast-radio-europ-alibera/30552707.html

* Joe SatrianiShapeshifting (2020)
....ușor peste așteptări datorită diversității, pentru că chitaristul „mereu se reinventează pe sine iar fiecare album este o reacție la predecesorul, nu un exercițiu în repetiție”...
* MoondogOn the Streets of New York -LP- (rec. 1954-1962, rel. Mississippi, 2019)
....orice atinge acest artist guru se transformă în „aur”, inclusiv pe acest scurt album „live” cu „previous unreleased tracks” dominat de percuții...



* Hans-Joachim RoedeliusTape Archive Essence 1973-1978 (2020)
* V.A.A Tribute to Keith Emerson & Greg Lake (2020)
....cu muzicieni „crème de la crème” din rockul progresiv actual incluzând emoționantul cuplu tată-fiu Aaron & Ethan din „Fanfare For The Common Man”, respectiv fiul și nepotul regretatului Keith Emerson. Un interviu relativ recent și detalii despre album, aici:
https://renderedgemedia.com/an-interview-with-keith-emersons-son-aaron-emerson-and-grandson-ethan-emerson/




* The Sleep Eazys (Joe Bonamassa) – Easy To Buy, Hard To Sell (2020)
Cowboy Junkies (Canada) – Ghosts (2020)....„alt-country, indie-rock”
....cei 2 frați canadieni Michael și Peter, alături de sora lor vocalista Margo Timmins, la 35 ani de existență a trupei din Toronto continuă stilistic și reflectă prin noile melodii, cu emoțiile și stările aferente morții mamei lor în perioada turneului de promovare, sunetul „brut și muscular” al anteriorului All That Reckoning (2018)...iar într-un cadru temporal mai larg, deși o fac mai rar, rămân mereu în căutarea mirajului și misterului greu de reatins al unor albume originale și seducătoare precum The Trinity Session sau The Caution Horses...o bună și constantă emblemă a rockului canadian, oricum.





















* SunwatchersOh Yeah? (2020)....„psychedelic rock, jazz” 
....după Illegal Moves de anul trecut, iată încă un album coerent al cuartetului newyorkez ce etalează compoziții „mai extatice și mai respirabile”, cu o interacțiune între saxofonul de „free jazz” și pasajele fuzate de chitară care amintește de momentele cele mai electrizate ale trupei Sun City Girls. Se remarcă “Brown Ice” -foarte probabil inspirată de albumul lui Don Cherry Brown Rice- și finala temă de aproape 20 minute, cu multă improvizație, “The Earthsized Thumb”. Album care se preta poate și mai bine blogului paralel „VicTim of Jazz”...
* Once and Future BandDeleted Scenes (2020)....„indie-pop,’60s/’70s psych/prog rock, fusion”
* Orkesta MendozaCurandero (2020)....„latin, indie-folk” 
* Pokey LaFarge (a.k.a. Andrew Heissler) - Rock Bottom Rhapsody (2020)....„americana, blues, country, jazz”
* Shawn Pittman – Make It Right! (2020)....„americana, blues”
* Liam Hayes – Mirage Garage (2020)....„chamber, indie-pop”
* Satin Nickel (Samantha Aneson & Morgan Hollingsworth) – Shadow of Doubt (2020)....„americana, folk-rock”
* Eerie GaitsHolopaw (2020)....„ambient, indie-folk, post-rock”
* MonarchBeyond the Blue Sky (2019)....„psychedelic & experimental prog”
* Kit SebastianMantra Moderne (2019)....„indie-pop, psychedelic rock, world”
* V.A. – Oto No Wa: Selected Sounds of Japan 1988-2018 -Compilation- (2020)....„ambient, electronic”
* Svjetlana Bukvich (-Nichols) (Bosnia/USA) – Extension (Navona Records, 2020)....„ambient, classical, world”
Svjetlana Bukvich s-a născut în 1967 la Sarajevo, în fosta Iugoslavie. Compozitor, producător, profesor și interpret de lucrări electro-acustice și multimedia, Bukvich descrie influențele ei ca un hibrid de cultură, inspirație și artă, muzica fiind rezultatul unei amalgamări a experiențelor sale anterioare războiului din Bosnia, a imigrării sale în Statele Unite în timpul războiului și a perioadei sale ulterioare aici până azi. A studiat „piano performance”-ul la Edinburgh și a obținut două diplome de licență în compoziție și muzicologie de la Academia de Muzică a Universității Sarajevo înainte de război.
Că muzica are o calitate efemeră a fost o experiență astfel descrisă cândva de Eric Dolphy: „Când auzi muzica, după ce s-a terminat s-a risipit în aer și nu o mai poți captura niciodată”. Influențată de acest element, dar și de Steve Reich, Pierre Boulez sau Alexander Scriabin, compozitoarea prin muzica acestui album „extinde” pragul durerii: conceptul muzical este la fel de interesant ca și cel mai evaziv științific, fiind vorba de examinarea senzației de durere atunci când este aplicată fizic pe corp și apoi conduce la o experiență interioară și senzuală, similare mișcărilor și piruetelor unui dansator. Dar nu numai dansul, ci și filmul e una dintre artele adiacente vizate, pentru că autoarea o face printr-un „hibrid de minimalism american, artă și rock progresiv și clasicism german, polifonie italiană, romanticism rus, jazz și idiomuri etnice, prin care creează un sunet cinematic „fictocritic” (ficțional + critic), care este cu totul unic dar totodată familiar.” 
„Svjetlana Bukvich a făcut ca acest lucru să se întâmple într-o manieră atât de memorabilă, încât nu numai că vă bucurați de frumusețea sunetului muzicii sale în prezent, dar, într-un fel, vă puteți bucura și de memoria ei odată ce a trecut”. Această bântuire este, deasemenea, un atribut esențial al lui Extension, încă o extrapolare a sensului titlului atât de inspirat ales. 
Cu toată coerența de concept, remarcabile sunt „Graves”, suita în 3 părți „Once You Are Not a Stranger (Version for Voices, Piano & Electric Bass)/ for String Orchestra, Electric Bass & Electronics) și penultima temă cântată în sârbo-croată „Nema te”. 
https://navonarecords.com/catalog/nv6276/
https://www.reverbnation.com/svjetlanamusic/videos




Câteva clipuri interesant din trecut, acum descoperite:
 -Svjetlana Bukvich - "Back to the Heart-Planet" live at the Williams Center for the Arts, Easton, PA:
https://www.youtube.com/watch?v=7dHy3WmAIpc&index=16&list=UUCWGYz4mfAEFmU3fGJsKvJg
 -Svjetlana Bukvich - EVOLUTION:
https://www.youtube.com/watch?v=zujbrP8dWVA
 -You Move Me:
https://www.youtube.com/watch?v=LaT9NnoxQB0
 -Svjetlana Bukvich - "Sabih's Dream" ft. Leonardo Suarez Paz, Martha Mooke, Ha-Yang Kim & Tony Levin:

https://www.youtube.com/watch?v=GRZGF36OO0U
 -Svjetlana Bukvich - "You Move Me" ft. Mordy Ferber live at Spectrum, NYC (2013)
      - Mordy Ferber, electric guitar
      - Svjetlana Bukvich, synthesizer
         Soundtrack: 
      - Susan Aquila, electronic violin Viper
      - Nikola Radan, alto flute
      - Tony Levin, electric upright and electric bass
      - Svjetlana Bukvich, electronics, narration, SFX, voice
https://www.youtube.com/watch?v=oeMbus-PgjI

....prin urmare, albumul Evolution care precede Extension, devine dragilor automat un „must-have”, nu-i așa?    
             

                                   Bill Gilonis (61, gtr, UK)

...Despre trupele News from Babel, The Hat Shoes și regretata Lindsay Cooper cu care chitaristul a colaborat, ați citit pe-aici sau puteți s-o faceți căutând în spate, foarte probabil și despre colaborarea...
  - Bill Gilonis & Tim Hodgkinson, The Work, The Lowest Note – Woof 7 inches (Ad Hoc, 2004)
....dar mai rămăseseră și alte trupe și proiecte cu dominantă „avant prog / R.I.O./ post punk” în care chitaristul acesta interesant a fost implicat, cea mai mare parte fiind acum parțial „defrișată” sau cel puțin aflată la dispoziție, „la o adică...”. Componenta adiacentă muzicii de umor sec/fin britanic ân genul Monty Python, se păstrează:
* The Murphy Working Stiffs (Bill Gilonis) – Metamurphosis (1986)
* Stepmother (Bill Gilonis) – Calvary Greetings (2014)












„The Work are: Bill Gilonis, Mick Hobbs, Tim Hodgkinson, Rick Wilson with sometimes Catherine Jauniaux”...
The Work – Slow Crimes (1982, CD 1992)
* The WorkLive in Japan (2006)
* The WorkRubber Cage (rec. 1989, rel. In-Poly-Sons, 1991)
* The WorkSee (1992)
* The WorkThe 4th World -live- (1994)
* The WorkThe Worst of (Live from Everywhere) -cassette, live- (1983)
(?) Bill Gilonis & Chantale Laplante – Zürich-Bamberg (2007)




                                * Emme Phyzema

...este revelația „ediției” de azi, alături de 
Svjetlana Bukvich: o artistă polivalentă absolut uimitoare și excentrică din Columbus/Ohio, cântând vreo 10 ani retrasă în lumea ei dar acum brusc ieșită pe „piață” -citește „nișă”- într-un singur an cu 3 albume fără compromisuri, unul mai interesant ca altul (și pregătind pentru lansare încă altele), ascultabile integral pe bandcamp, de ex.:
https://emmephyzema.bandcamp.com/album/dispelling-differences

„Emme Phyzema on guitar, bass, banjo, celtic harp, harpsichord, midi programming, vocals and toy piano”.
* Emme Phyzema - Chronic Bronchitis (2020)
....album cu momente în care Emme mi-a amintit, inclusiv din punct de vedere vocal, de Carla Kihlstedt (Rabbit Rabbit Radio, etc)...
* Emme Phyzema - Dispelling Differences (2019)
* Emme Phyzema - S/T (2019)
....„multi-instrumentistă cu un rock progresiv avansat și brutal plin de culoare”....(www.progarchives.com)
Făcând parte bineînțeles din categoria de artiști „defied easy categorization”, poate cea mai inspirată descriere ar putea fi cea de pe bandcamp.com, presupusa autoevaluare „experimental avant-garde avant-prog prog metal prog rock rock in opposition Columbus”.






Ogo Dys (Magnus Lundberg, Sweden) – Neptune Everywhere (2008)
 * Ogo Dys (Magnus Lundberg, Sweden) – Overion III (2009)
 * Poopy Necroponde & Ogo DysPost-Up Transatlantis -Split LP- (2009)
....foarte bun mi s-a părut la prima audiție și acest muzician/proiect suedez eclectic „punk, experimental, prog rock” (conform www. discogs.com) dar de viață scurtă, maxim 3 ani de existență de prin 2008. Mai sus sunt primele 3 materiale, cu o mențiune specială pentru „bombastic cartonesque sound”-ul de pe Overion III.












„Trebuie totuși să scriu că nu sunt impresionat, adică nu prea îmi place conceptul (combinația) în general”...-îmi scrie părerea sa despre Ogo Dys amicul Puiu din Germania, meloman dar și muzician, basist în trecut în mai multe trupe de rock și „fusion”...„pe lângă asta mai e și calitatea înregistrării, adică a mixajului se pare făcut tot Magnus Lundberg, care după cum se vede vrea să le facă pe toate?! Este un multi-instrumentist bun, dar ca să le faci pe toate super și nemaipomenit nu cred că e o soluție optimă!? De exemplu: tobele sunt înregistrate doar în fundal și destul de prost, iar o măiestrie deosebită la ele nu se dovedește. Asta puțin ca parte tehnică. Se dorește a se introduce și elemente Frank Zappa, dar eu sunt totuși de părerea că oricât ai fi de geniu, trebuie să-i lași pe cei de specialitate să-și facă treaba, de ex. ingineri de sunet, mixaj, chiar și în formație: toboșari, chitariști, basiști, etc...iar tu ca lider compozitor să-ți alegi doar instrumentul care ți se potrivește cel mai bine!”
Încerc să nu extrapolez paradigma acestui „one man band” și la mai devreme lăudata Emme Phyzema dar altfel am reținut de la Puiu perspectiva sa mai largă ca să-mi propun pe mai departe o atenție mai mare la detaliile acestui tip de proiecte.

Mother Mallard's Portable Masterpiece Company – S/T  1970-1973 (Cuneiform, 1999)
* Mother Mallard's Portable Masterpiece Company (David Borden's) – Like A Duck To Water 1974-1976 (Cuneiform, 2001)....„abstract, experimental, ambient, leftfield, modern classical, minimal electronic”
....Mother Mallard = David Borden , Linda Fisher & Steve Drews
David Borden – Cayuga Night Music (1993)
* David Borden – Places, Times & People (Cuneiform, 1995)
* David Borden – The Continuing Story of Counterpoint Parts 1-4+8 (1991)
* David Borden – The Continuing Story of Counterpoint Parts 5-8 (1990)
* David Borden – The Continuing Story of Counterpoint Parts 9-12 (1988)

...suntem în zona de artist/album "defied easy categorization"...

                       WAYSIDE MUSIC / Cuneiform:
* Emerald Web - Sound Trek (1980, remastered 2020)
* Iva Bittova & Dorothea Kellerova - Bartok: 44 Duos for violins & voices (1997)
* Lou Harrison - Rapunzel & Other Works (1952, 1997)
* Mike Cooper / Mark Wastell - Sound Mirrors (Confront Recordings, 2019)
* Rhys Marsh and The Autumn Ghost - Dulcima (2009)
* Steve Swell - Music for Six Musicians: Hommage à Olivier Messiaen (2017)
* The Dukes of Bedford (John Russell, Olie Brice, Henry Kaiser, Ray Russell) - S/T (Balance Point Acoustics, 2020)
* The Spacelords - Spaceflowers (2020)
* Tom Hamilton & Bruce Eisenbeil - Shadow Machine (2009)


* Spheroe (France) – Primadonna (1978 / Musea, 1998)
* Giuliano Sorgini (Italy) ‎– Lavoro e Tempo Libero (”Work and Free Time”) (1980, reissue 2019)

....PROG, mult PROG...:
* Il Sigillo di Horus (Italy) - Effimera (rec. 1975, rel. 2018)
* Sigillo di Horus (Italy) - Rendez Vous (1977)
* I Signori Della Galassia (Italy) - Iceman (1979)
* I Signori Della Galassia (Italy) - Qualcosa Si Crea Nulla Si Distrugge (1978)
* Daal (Davide Guidoni & Alfio Costa) - Echoes of Falling Stars -EP- (2011)
* Hokr (Czech Republic) ‎- Zahřáté Brzdy Optimismu (2012)
* Ksiz (France) - Sandcrawler (2007)
* Ksiz (France) - Nerve of War (2012)
* Katalena (Slovenia) - (Z)godbe (2002)
* Katalena (Slovenia) - Clovek Ni Zver (”Man Is Not A Beast”) (2018)
* Katalena (Slovenia) - Cvik cvak! (2008)
* Sedmina (Slovenia) - II Dejanje (1982)
* Sedmina (Slovenia) - Rojstvo Idola {1998}
* Nilton Gappo (Brazil) - Secret Gardens (1999)

....R.I.P....Moraes Moreira (voc & gtr):
* (Os) Novos Baianos (Brazil) - Acabou Chorare (1972)


Recuperări, influențe, descoperiri, completări:
Dynastie Crisis (France) – Dynastie Crisis (S/T) (1970)
* Dynastie Crisis (France) – Formule 1 (1972)
* Dynastie Crisis (France) – Faust 72 & Live at Budokan (1972)

Cate Le Bon – Mug Museum (2013)
* Cate Le Bon – Cyrk (2012)
Drinks (Cate Le Bon & Tim Presley) – Hippo Lite (Drag City, 2018)
* Cate Le Bon – Reward (2019)

Mamman Sani – Unreleased Tapes 1981-1984 (2015)
Xenakis / Jack Quartet – String Quartets (2009)
King of Agogik – Exlex Beats (2015)
* King of Agogik – From A to A (2011)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu