....În decada 2000-2010 eram redactor și prezentator muzical pe la radiourile FM locale pe cale de extincție (în țara cu seculare tradiții și moșteniri fanariote unde provincia plătește tribut iar „ora exactă se dă de la capitală”) inserând prin programe când-cum și muzica unui belgian care „mergea” atunci spre 60 ani, sub impresia avangardei în formă accesibilă. Îmi dădea impulsuri și faptul că fusesem martor în sala Operei/Teatrului Național Timișoara la concertele cu muzici înrudite ale unor Michael Nyman (Band/Ensemble/Orchestra) sau Alexander Bălănescu. Au trecut mulți ani cu tot atâtea „zile ale orașului”, ediții ale diverselor festivaluri zonale sau naționale (inclusiv „George Enescu”, perfect compatibil!)...dar n-am avut ocazia să citim în aceeași propoziție „Wim Mertens” și „România”...
Iar de la Struggle for Pleasure, Maximizing the Audience, Strategie de la rupture sau After Virtue -ca să numesc doar aceste albume minunate din anii '80/'90 din care preferam spicuiri-, nu-s semne nici de-atunci încoace să-și fi făcut loc printre preferințele și colecțiile/arhivele formatorilor de opinie și decidenților mass media, nici măcar DVDul What You See Is What You Hear (2006) pe care l-am tot recomandat și cercului de amici audiofili, ca și (dintre cele) peste 40 albume audio digitale...
Veteranul muzician pianist și vocalist încă activ, cu muzica sa deopotrivă adresată fanilor de muzică clasic contemporană, jazz și rock progresiv (cu toate derivatele și întrepătrunderile) le mai oferă acum o șansă celor potenți să pună și România pe harta unui turneu sau măcar un eventual unic concert, noul său disc fiind inspirat de poemele lui Ovidiu!
Sper ca măcar în acest caz să nu se întâmple ca și cu discurile și proiectele cu subiecte românești de la Tzadik-ul lui John Zorn sau Clean Feed-ul portughez, platforme care, fie și în absența filialelor oficiale sau altor canale de promovare/distribuție/vânzare, au rămas cu cataloagele lor cu tot parcă stigmatizate cu pecetea „jazz interzis în Ro”...
* Wim Mertens – Heroides -2 CD- (2022)
Recomandări:
...de la Daika Attila / Oradea:
...de la Adi S / Deva:
„In timp ce, cu castile pe urechi, parcurgeam simfoniile lui Laszlo Lajtha, am citit si noutatile de blogurile tale. Mama lui Lajtha era din Transilvania, el a fost coleg la Budapesta cu Bartok si Kodaly si e considerat de catre criticii occidentali cel mai important simfonist maghiar.
Si ajungind la finalul blogului rock dau de Yesterdays, alti maghiari transilvaneni. Citeva completari:
- formatia chiar este din Cluj, din 1998, acolo locuiesc si compun.
- Bogáti-Bokor Ákos a terminat relativ recent studiile muzicale, acum 5 ani, dar cinta de mult timp. Inclusiv la lauta, muzica renascentista.
- a fost prezentator la radio, acum lucreaza ca profesor de chitara la Facultatea de Teologie Reformata - sectia Pedagogie Muzicala din cadrul Universitatii Babes Bolyai Cluj si referent cultural al Centrului Cultural Nagykarolyi.
- Semeniuc Stephanie - a terminat anul trecut facultatea de mai sus si conservatorul in Budapesta, sta prin Salzburg, cinta cu Akos din 2018 in Yesterdays si in Funk You
- Kecskeméti Gábor chiar e maghiar, a fost redactor muzical si a cintat la teatru si prin diverse ansambluri.
Si uite asa, mi-am adus aminte si de Tamas Sekeres, un guitar hero maghiar ce a cintat vreo 10 ani in Omega.
Uite doua concerte pentru acordeon, ca ai avut un serial cu tema asta:
Iar autorul are legatura cu ambele bloguri:
Despre el, aici:
* Yesterdays (Romania) – Holdfénykert (2008)
....apărut în 3 ediții, conform Wikipedia...
„NEWS / NEW ENTRIES”:
* PJ Harvey – B-sides, Demos & Rarities (2022)
....versiunea 1 CD, pentru că mai există una extinsă cu 3 CDs....
* Dr Feelgood – Damn Right! (2022)
* Devin Townsend (Canada) – Lightwork -Deluxe 2 CD Edition- (2022)
* Tommy Bolin & Zephyr – Zephyr -3 CD Deluxe Edition Box Set- (2014)
* Sci-Fi Soldier (Phish) – Get More Down (2022)
....mi-a plăcut mai întâi coperta la ideea S.F. a trupei chitaristului Trey Anastasio apărută la Halloween-ul de anul trecut (cu mesager venit din viitor amintind de seria „Terminator”), abia apoi și muzica definită de cronică prin simplul termen „rock”, concept de studio surpriză pentru fanii Phish obișnuiți cu „jam session”-urile „live”. „În mod obiectiv, cel mai important și mai important album din toate timpurile, Get More Down a fost înregistrat de trupa Sci-Fi Soldier în anul 4680 și trimis înapoi în timp pentru a salva planeta Pământ de la un eveniment cataclismic numit „Urletul”. Soldatul Sci-Fi a învățat puterea muzicii de la oamenii care au călătorit departe în spațiu folosind cele 9 cuburi ale realității cosmice”...
* Moin (Joe Andrews, Tom Halstead & Valentina Magaletti) – Paste (2022)..."electronic, post-rock"...
* Raime (Joe Andrews & Tom Halstead) – Tooth -2 LP-CD- (2016)
* Raime (Joe Andrews & Tom Halstead) – Quarter Turns Over A Living Line (2012)
* Gurf Morlix – Caveman (2022)....„blues-rock, country, americana”...
....13 albume avea acest texan (voc & gtr) de 71 ani până la acest disc, scoase din anul 2000 încoace (conform Wikipedia)...la mine în arhivă Omul de grotă fiind primul...
* Tropical Gothclub (Dean Fertita) – Tropical Gothclub (2022)...."psychedelic rock"....
....DF este din Queens of the Stone Age, The Dead Weather....claviaturist cu The Raconteurs....muzician acompaniator pe discuri de Jack White, Karen O, Iggy Pop, Brendan Benson, The Kills, Beck, etc....lider vocalist, chitarist și fondator la The Waxwings ca și pe înregistrări semnate Hello=Fire....
Melodiile Tropical Gothclub sunt ca la conceperea de mașini”, spune Fertita. „Au fost menite să fie introduse în producția viitoare odată ce au tot fost reimaginate și reproiectate, astfel încât totul să fie strâns. Din punct de vedere creativ, lucrurile s-au schimbat și opțiunile mele nu au fost doar alb-negru. Erau, deasemenea și zone fluorescente”.
* Yonatan Gat (el-gtr) – American Quartet (2022)...."alternative rock, experimental"...
....cu alte instrumente decât 2 viori, 1 viola și un violoncel, reimaginarea faimosului (Antonin) Dvořák String Quartet clasic...
* La Femme (France) – Teatro Lúcido (2022)..."indie-pop, psychedelic rock"...
* Horse Lords – Comradely Objects (2022)...."experimental, post-rock, world"....
...Andrew Bernstein (sax, perc, electronics), Max Eilbacher (bass, electronics), Owen Gardner (gtr, electronics) & Sam Haberman (dr)...dar de ce nu "jazz" à la John Lurie/Lounge Lizards (?!)
* Douglas McCombs (gtr) – VMAKKOMBZDUGLAS6NDR7 (2022)..."alternative folk, experimental"...
* Tenci – A Swollen River, A Well Overflowing (2022)..."alternative folk"...
* Tenci – My Heart Is an Open Field (2020)
WORLD, ELECRONIC, EXPERIMENTAL:
* Shadi Fathi & Bijan Chemirani (Iran/France) – Âwât ("Great Desire") (2022)
* Dendê & Band (USA/Brazil) – Agô ("To Ask Permission") (Ropeadope, 2022)
* Nyokabi Kariuki (Kenya/USA) – Peace Places: Kenyan Memories (2022)
* Steve Reich – Runner / Music for Ensemble and Orchestra (2022)
* Keiji Haino / Jim O’Rourke / Oren Ambarchi – “Caught in the dilemma of being made to choose” This makes the modesty which should never been closed off itself Continue to ask itself: “Ready or not ?” -2 LP- (2022)
* Jordan Reyes – Everything Is Always (2022)
* Molly Joyce – Perspective (2022)
* Gastr del Sol – Louisville, Cherokee (Kentucky) 6 May 1995 -Bootleg- (2005)
* Birds and Buildings (Dan Britton) – Bantam to Behemoth (2008)
* Eiko Ishibashi (Japan) – Carapace (2011)
* Yoshida Tatsuya + Ishibashi Eiko (Japan) – Slip Beneath the Distant Tree (2007)
* 阿呆船 (Ahousen) (Japan) – Ahousen -live- (2007)
* Kurws (Poland) – Powięź / Fascia (2022)...."avant-prog, R.I.O"...
* PolySoft (France) – Tribute to Soft Machine: live at le triton 2002 (Le Triton, 2003)
.....4-tetul François Merville, Jean-Rémy Guédon, Pierre-Olivier Govin, Serge Adam derivat din Collectif Polysons, cu invitații originali „softmașiniști” Hugh Hopper și Elton Dean...
Grafica e aidoma dublului Third al englezilor...iar faptul că nucleul e francez ne duce imediat cu gândul la Matching Mole, jocul de cuvinte anglo-francez șugubăț al trupei derivate post-Third a lui Robert Wyatt tocmai plecat din Soft Machine, plus alte somități din scena Canterbury...
* Ange (France) - Sève qui peut (1989) (CD + DVD)
...cu mulțumiri pentru perechea „Îngerului” francez aceluiași Ștefan Pelin pentru rockul progresiv simfonic al fraților Christian și Francis Décamps care mi s-a părut că n-a primit niciodată onorurile meritate din direcția „capitalei” Londra -cu excepția lui Par les fils de Mandrin (1976)-, recunosc nici mai mult timp și atenție investită din partea mea, în particular...
„Scapă cine poate” e însă acum un foarte bun impuls deloc tardiv în ideea de a mai recupera ceva din neglijarea asta, pentru că „Viața e o feerie limitată în care fiecare își joacă numărul”, cum zice C. Décamps, iar titlul de album sau al unor piese ca „Non!”, deși e vorba acolo de o poveste medievală cum au mai tot avut francezii pe albumele lor, rezonează bine nu numai cu evenimentele turbulentului 1989 european când discul a apărut, dar și cu negarea și frustrările la ceea ce se întîmplă azi...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu