Cele mai multe dintre cele 200 exemplare ale LPului „Experiment In Metaphysics” presate chiar de autor, au fost împărțite gratuit de același curioșilor la un colț de stradă din Philadelphia întro după-amiază de august a lui 1970. Fusese înregistrat la subsolul unui magazin de reparat încălțăminte întrun interval de 5 ore, Perry Leopold acompaniindu-și vocea doar cu chitara. Inexplicabil, fără nicio publicitate, copii și bootlegs-uri ale albumului s-au răspândit prin lume așa încât azi originalul LP în stare rezonabilă ca sunet și copertă a ajuns să fie considerat azi una dintre cele mai rare și râvnite artefacte din era hippy și vândut între colecționari la preț ce urcă spre 100 euro (!)
Motivul principal e valoarea muzicii, un folk progresiv de pionierat, frumos și fluent „țesut” melodic și solid susținut de texte criptic-inteligente și vizionare. Fața A „Kommercial” -subintitulată „SMOKE”- include 4 piese distincte, în timp ce reversa B numită „Acid-Folk” -„Drop”-, 3 mini-suite inclusiv finalul magnum opus, „The U.S.S. Commercial”.
Tehnologiile avansate de azi au permis nu doar remasterizarea de calitate de pe o astfel de copie analogică ci și recuperarea a încă 3 piese de nivelul standardelor titularelor, pe care casa de discuri Gear Fab le-a adăugat ca bonusuri pe editarea din 1998, pentru prima dată pe CD, a albumului. Despre stil, numele feței B „Acid-Folk” s-a dovedit mai mult decât vizionar, printre primele care a folosit acest termen, un „proto-gothic” cu voce fragilă și chitară acustică agresivă la cântece de o imagerie întunecată, claustrofobică și bântuitoare, adăugând și oferind nuanțe în plus descrierii, S-au făcut și alte comparații și analogii, s-a măsurat pe cât e posibil asta gradul de psihedelism și s-a spus că cele 10 piese depășesc din acest punct de vedere „Sargent Pepper s Lonely Club Hearts Band” a Beatles-șilor, iar vocalistul Leopold a fost urcat la rangul unor Tim Hardin, Tim Buckley, John Fahey, sau Phil Ochs (ca să mă limitez la americani...pentru că și dincoace de ocean s-ar putea găsi lesne analogii cu Nick Drake -mai ales pentru albumul nr. 2, vezi mai jos-, Bert Jansch, John Renbourn, chiar Donovan)
A. „Kommercial”
„SMOKE”
1. Absurd Paranoid
2. Cold in Philadelphia
3. And Then, the Snow Came
4. 35th of May
B. „Acid-Folk”
„DROP”
5. Experiment in Metaphysics
6. When You're Gone (Everything Goes)
7. U.S.S. Commercial
8. Jets They Roar [bonus]
9. Prophesy [bonus]
10. Dawning of Creation [bonus]
The Personnel:
Perry Leopold - Guitars, Vocals
....Povestea nu e cu nimic mai puțin interesantă în ceea ce privește albumul nr. 2, care a fost doar înregistrat în 1973 dar, spre deosebire de debut, n-a fost niciodată editat până în 2009, cu un remake în 2015. Dimpotrivă, acum apar sub semnătura autorului orchestrațiile complexe și ample și aranjamentele sofisticate, influențe clasice -Stravinsky, Debussy, Beethoven- și exotice indiene în compoziții, plus aportul celor 12 muzicieni acompaniatori pe care cu modestie autorul îi include la capitolul ...”with a little help from”...O colecție de imnuri, rugăciuni și litanii care sunt convingătoare și individual, dar trebuie luate mai ales ca un tot unitar. Iar mesajul, nu mai puțin profund și enigmatic, pornind de la titlu: ”Christian & Lucifer”, e un fel de Yin & Yang, dualismul clasic chinezesc al contrariilor. O lume în imaginarul colectiv în care coexistă atât Grădinile Raiului cât și Apocalipsa...și din care noi oamenii muritori de rând, fie că credem în asta sau nu, avem puterea alegerii. Vă las să descoperiți singuri în textul însoțitor explicațiile lui Perry Leopold universal valabile la multitudinea de situații când auzim sau folosim expresia ”Oh my God/Vai, Doamne”...plus alte câteva dovezi etalate literar ale profundei sale introspecții în esența condiției umane, transpuse întro muzică de esență Prog-Psychedelic-Acid-Folk acustic, un stil eclectic care la momentul înregistrărilor nu și-a mai găsit loc între subgenurile acaparatoare care dominau piața muzicală: Disco. Glitter Rock, apoi Punk și New-Wave....
Fără a putea deține benzile master de la acest album, Leopold a concertat după 1973 în deschidere câțiva ani pentru mulți artiști printre care Janis Ian, Hall & Oates, Tom Waits, Jerry Garcia, Firefall sau Supertramp, apărând în cafenele sau cu mini-concerte în campusuri studențești.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu