joi, 1 septembrie 2022

„Păpărugă, rugă...”: „Cântece din orașul victorios: o colaborare unică”, yemeniții #Heritage_Symphonies și Yemen Blues...noutăți cu David Paich, Planet Drum (Mickey Hart & Zakir Hussain), „Garguie sparte”, „pictorul” revenit William Orbit, Alexl („fusion” brazilian)...stoc Wayside Music 23 August 2022...set Bridget St. John (X 6), „psyche”-delii japoneze...

„Păpărugă, rugă / Vină de ne udă...
...Ploaie, Doamne, ploaie / Locuri să se-nmoaie”...

 -Anne Dudley and Jaz Coleman Songs from the Victorious City 1991 TVT Records:

  - Producer, Composed By, Arranged By – Anne Dudley, Jaz Coleman
  - Keyboards – Anne Dudley
  - Violin, Woodwind [Cobra Pipe], Flute – Jaz Coleman
  - Conductor [Cairo Strings] – Tarek Aakef*
  - Violin – Aboud Abdel Al, Fouad Rohin*
  - Accordion – Cheikh Taha*
  - Flute [Kowala] – Ibrahim Kowala*
  - Guitar – Gilbert Biberian
  - Kanun [Qanun] – Amir Abd-el*
  - Ney [Nai] – Reda Bedaire*
  - Percussion – Hossam Ramzy


...a fost albumul de care mi-au amintit instant recomandările de mai jos ale amicului Adi S. din Deva (de la care nu prea mai aveam cam demultișor reacții utile și interesante la bloguri ca odinioară). În memoria mea afectivă acest disc a fost dintotdeauna plasat chiar peste ceea ce știam și-mi plăcea cu trupele de unde proveneau cei 2 (Killing Joke, respectiv The Art of Noise / The Image Of A Group)...nume la care-am urmărit de altfel pe blog ce-au mai realizat mai nou și separat, de ex. aceste 4 titluri, primele 2 foarte probabil cel puțin amintite prin fluxurile de noutăți iar celelalte 2 cu noua titulatură a lui Art of Noise, reeditări acum descoperite:
- Jaz Coleman & St. Petersburg Philharmonic OrchestraMagna Invocatio: A Gnostic Mass for Choir and Orchestra -2 CD- (2019)
- Anne Dudley - Plays The Art of Noise (2018)
* Art of Noise as "The Image of a Group at the End of the 20th Century" The Production of Claude Debussy (1999, 2015, 2022)
* Art of Noise as "The Image of a Group at the End of the 20th Century"Balance (Music for the Eye) (2015, 2022)

Colecționar meloman exigent și cunoscător, printre altele, în arealul clasic-contemporan, inclusiv compozitori și interpreți români foarte puțin sau deloc cunoscuți și promovați, Adi îmi face niște interesante recomandări:

„Servus Victor,
Incep cu yemenitii, ca-s mai oropsiti. Nu prea vei gasi multa muzica yemenita care sa atraga atentia. Acolo chiar e razboi, se moare de foame. In plus modalul din zona aceea nu place urechii europene. Dar vei gasi muzica ce se trage din traditionalul yemenit si care, transpusa in alte idiomuri, iti poate atrage atentia. Dupa masa de prinz, asculta cele de mai jos.


Concertul acesta s-a tinut la Opera din Cairo.

Muzicieni: Abrar Al Hanani - pian, Ayman Issa - violonist, Ali Sabry - Qanun, Jassim Khairallah - susan, Adham Al Dhubaibi - pian, Haitham Al-Hadrami - oud, Hussein Moheb - tarab, Lotfi Mehawar - flaut, Ahmed Al Shaiba - oud, Abdullah Jamaan - oboi
Ritmuri : Ali Aman, Ahmed Aliouh, Khaled Babraih, Salem Kalashat, Ali Bamusi, Jamil Al-Tifani, Abdel Halim Hafez, Ramzi Hafez, Asma Moheb
Interpreți:: Hassan Bamelis, Feriha Regi, Abdul Rahman Al-Samawi

Traducere de aici:

#Heritage_Symphonies este un proiect ambițios de integrare a culorilor artistice tradiționale în muzica mondială; Unde piese muzicale inspirate din culorile tradiționale autentice sunt compuse și plasate într-o formă muzicală modernă, iar apoi prezentate în concerte (orchestre). Un concert nu se limitează la un grup de muzicieni care interpretează o simfonie; mai degrabă, proiectul ține cont de aspectul trupei cu o notă de cultură a țării sale, care este reprezentată în instrumente muzicale, ritmuri tradiționale, dans popular și portul tradițional.
Simfoniile de patrimoniu sunt o încercare de a prezenta o parte din literatura și artele yemenite și arabe. Acest lucru permite acestei culturi bogate să ajungă în lume într-un mod atractiv, care reflectă valorile morale ale societății și trăsăturile sale estetice într-o formă muzicală elaborată.
Muhammad Al-Qahoum adoptă ideea proiectului „Simfonii herdiționale”, compunând piesele și conducând orchestra. Primul concert a avut loc în 2019 în capitala Malaeziei, Kuala Lumpur, iar concertul a inclus 90 de muzicieni din China, India, Malaezia, Japonia și Uzbekistan, pe lângă instrumentiste populare yemenite.
Muhammad Salem Al-Qahoum este un compozitor yemenit, născut în Tarim, Hadhramaut, în 1991. Este fondatorul și proprietarul Companiei și Studiourilor Echo Al-Ebdaa în 2006 în Yemen, cu sediul principal în Emiratele Arabe Unite.
Deține o diplomă de licență în Inginerie Civilă Emojide la Universitatea Hadhramaut din Republica Yemen și a urmat mai multe cursuri de muzică la Conservatorul Național de Muzică din capitala Iordaniei, Amman.

Un alt individ ce transpune traditia yemenita este israelianul-yemenit Ravid Kahalani. A cintat printre altii cu Omer Avital. Are grupul Yemen Blues, uite un concert cu el:

..."Uite, o piesa cu doar 8 vizualizari pe youtube. Fara efecte, doar 2 instrumente. Asta muzica, astia muzicieni! Mihaela Stanculescu Vosganian, sotia lui Varujan:

Dintr-o depeșă anterioară a aceluiași am reținut părerile despre inexpresivii Lonnie Holley și James Ferraro lăudați prin cronici....„ori „Buckethead, Merzbow și pleiada de artisti DIY, black metal, drone...cu sutele de albume care nu spun nimic...Nu ma dau in vint nici dupa efecte ingenioase, coperti reusite ori titluri iscusit alese, nu au treaba cu muzica ci cu literatura, artele plastice. Imi place cum suna "Vigil in the wilderness of mirrors", mi se pare un titlu foarte fain, iar albumul si interpretarea lui Fish sint superbe. Dupa Who, Yes, VDGG s.a. cele mai tari nume de grupuri au fost Sarmalele Reci, Grumaz si Ma-ta. Emoji Grumaz nu gasesc niciunde inregistrat, erau baietii de la Kappa si Desperado in varianta thrash, prin 1991, cu celebrele piese "La cules de toporasi (adica topoare mai mici)" si "Mucs pe capotul iubitei". Iar la Ma-ta era fain dialogul: "Unde mergi? La concert. Cine cinta? Ma-ta. Bai, iti bati joc de mama?"
Asta cu „nu mă dau în vânt...”era răspunsul lui Adi la ceea ce-i scrisesem eu că ridică valoarea unui album, elemente vizuale și de marketing de atragerea atenției dar desigur secundare muzicii și conceptului în sine (când acesta există)...
 
                                             Pachet „Adi S.”         
Alexl (a.k.a. Alexandre Loureiro, Brazil) – [triz] (Rock Symphony/Musea, 2004)

John Corigliano / Joshua Bell (vln) – The Red Violin -O.S.T.- (1999)
John Corigliano – Revolution -O.S.T.- (1985)
* John Corigliano – Altered States -O.S.T.- (1981)

Cibo Matto (Yuka Honda & Miho Hatori) – Stereo Type A (1999)
Cibo Matto (Japan/USA) – Viva! La Woman {1996}

Ron Jarzombek – PHHHP! Plus (2009)
Ron Jarzombek – Solitarily Speaking of Theoretical Confinement (2002)
Spastic Ink (Ron Jarzombek) – Ink Compatible (2004)
Blotted Science (Ron Jarzombek) – The Machinations of Dementia (2007)

Theodor Bastard (Russia) – Agoraphobia (2007)
* Theodor Bastard (Russia) – BossaNova_Trip (CD, Limited Edition, Reissue 2018)
* Theodor Bastard (Russia) – Music for the Empty Spaces (CD, Deluxe Limited Edition 2014)
* Theodor Bastard (Russia) – Oikoumene (2012)
* Theodor Bastard (Russia) – Sueta (live 2003-2005) (2006)
* Theodor Bastard (Russia) – Utopia (CD, Deluxe Limited Edition 2017)
* Theodor Bastard (Russia) – Vetvi (CD, Deluxe Edition 2015)
* Theodor Bastard (Russia) – Volch'ya Yagoda (2020)

Yemen Blues (Ravid Kahalani) – Yemen Blues (2011)
* Yemen Blues (Ravid Kahalani) – Insaniya (Inzima Publishing, 2015)
 -Yemen Blues Live from Joe's Pub:


„NEWS / NEW ENTRIES”

* David Gilmour with Romany Gilmour Yes, I Have Ghosts -EP- (2021)
.....mă mir că n-am știut până acum de acest mic (scurt) disc de cuplu tată & fiică, ceea ce fanilor Pink Floyd mai „înrăiți” ca mine, mai mult ca sigur nu le-a scăpat: „Better late than never”....

* Soft MachineBundles -Expanded 2 CD Edition- (1975, 2022)
* EaglesOne of These Nights (1975, remast. MFSL 2022)
* David Paich (voc & keybs, ex-Toto) – Forgotten Toys (2022)


William Orbit – The Painter (2022)

Russian Circles – Gnosis (2022)
Eraser – Long Distance Calling (2022)
Six by Six – Six By Six (2022)
Datura4 (Australia) – Neanderthal Jam (2022)
Chris Forsyth – Evolution Here We Come (2022)
* Planet Drum (Mickey Hart, Zakir Hussain with Sikiru Adepoju & Giovanni Hidalgo) – In the Groove (2022)


* Diamanda Galás Broken Gargoyles (2022)

...și cei cărora le place și cei cărora nu, trebuie să fie de acord că e vorba de unul dintre cei mai singulari și incomparabili artiști ai epocii ei, cu o mantră personală aparte la pian și cu vocea de „soprano sfogato” revenind la 67 ani (împliniți sâmbătă), după un hiatus lung și mai multe albume centrate pe blues, la atmosfera albumelor timpurii din anii '80 The Litanies of Satan and The Divine Punishment, totul începând ca o „instalație sonoră” ținută la Kapellen Leprosarium din Hanovra, Germania (un sanctuar în care bolnavii de lepră erau plasați în carantină în Evul Mediu). Cele 2 suite lungi „Mutilatio” și „Abiectio” încorporează textele cântate în limba originală ale poetului expresionist german Georg Heym, în special „Das Fieberspital” („Spitalul de febră”) și „Die Dämonen der Stadt” („Demonii orașelor”). Poeziile descriu tratamentul pacienților diagnosticați cu febră galbenă, în special soldați răniți în lupte - titlul Broken Gargoyles / Garguie sparte se referă tocmai la soldații din Primul Război Mondial ale căror trupuri au devenit desfigurate. ”Vocea ei este la fel de puternică ca dintotdeauna...-mai zice cronica-...și nu și-a pierdut nimic din capacitatea de a transmite groaza extremă, în timp ce declamă răspicat despre nedreptatea și tragedia condiției umane”...

....„DG joacă în propria ligă... -îmi scrie și amicul MK din Germania, care a văzut-o cândva „live” la Dusseldorf „dominantă, provocatoare și genială, cu o prezență scenică remarcabilă!-...acum la fel de amenințătoare, înfricoșătoare...iar cântând în limba germană parcă amplifică aceste sentimente pe Broken Gargoyles”...

...„Broken Gargoyles face ca majoritatea black metal-ului contemporan, a electronicelor puternice ale rebelilor „edgelord” sau a explorării feminității prin vrăjitorii urlătoare (există o mulțime de Diamanda-uri în acest moment), să sune ca și cum ar fi audiții pentru un rol într-o producție locală a unui muzical Andrew Lloyd Webber. Diamanda Galás a produs nu numai una dintre cele mai bune lucrări ale ei, ci și un disc care este egal și, fără îndoială, depășește alte discuri care au capacitatea de a te înghiți întreg și de a te scuipa, care au fost lansate în ultimul deceniu și ceva (Sunn O)) ): Monoliths & Dimensions, sau Scott Walker: Bish Bosch, de exemplu). Niciun alt nou album pe care îl veți auzi în 2022 nu explorează atât de frumos limitele a ceea ce vocea umană este capabilă să facă și poveștile cărora le poate da viață în timp ce face acest lucru. O capodoperă” - Luke Turner, THE QUIETUS 
THE QUIETUS:  ALBUM OF THE WEEK
A TERRIBLE BEAUTY:  DIAMANDA GALÁS’ BROKEN GARGOYLES
„Încerc să descopăr care este starea de spirit a unei persoane care a fost atât de mutilată, la maxilar și la față, încât această persoană nu mai are nici limbă, nici maxilar inferioară și nici corzi vocale? Cum cheamă această persoană după ajutor? Cum comunică această persoană pentru a-și satisface nevoile? Cum?! Așa că a trebuit să mă gândesc la asta, la ideea existenței unui pasaj sub corzile vocale pentru a putea vedea în jos, în corp. Dar cine ar dori să vadă în jos corpul cuiva fără maxilar inferior, fără corzi vocale, fără laringe?„...


* Jacob BanksLies About the War (2022)
* Taylor Scott BandThe Hang (2022)
* Marcus KingYoung Blood (2022)
* Eli Winter (gtr) – Eli Winter (2022)
* Bile Bear (a.k.a. Denis Cassiere: gtr, Italy) – Bear Bile (2022)
* Baragwin (Canada) – Baragwin (2022)
* TarrenRevel (2022)
* Elaine Howley (Ireland) – The Distance Between Heart and Mouth (2022)
Laufey (Iceland/China) – Everything I Know About Love (2022)
* Erlend ApnesethNova (Hubro, 2022)
* Kim MyhrSympathetic Magic (Hubro, 2022)

SAUL (Jack Stephenson-Oliver & Barney "Footshooter" Whittaker) – Mutualism (2022)
* Art Zyklus (Japan) – A Group for Experimental Music (+ bonus CD) (2022)
Li Yilei (China/UK) – Secondary Self (2022)
* Kaitlyn Aurelia SmithLet's Turn It into Sound (2022)
* K. LeimerThe Starting Errors (2022)
* Gryphon RueA Spirit Appears to a Pair of Lovers (2022)
* Staubitz and WaterhouseCommon Metals (2022)
* Arnold Dreyblatt / Paul PanhuysenDuo Geloso -live in 1987- (2022)
* (Runhild) Gammelsæter & (Lasse) Marhaug (Norway) – Higgs Boson (2022)

Yanna Momina (Djibouti) – Afar Ways (2022)
Linda Ayupuka (Ghana) – God Created Everything (2022)
* Jali Fily Cissokho (kora, Senegal/UK) – BIMO (2022)
* Suntou Susso (Gambia/UK) – Kanéfonyo ("Never Give Up") (2022)
* V.A.Visions of Darkness (in Iranian Contemporary Music) -2 CD- (2017)
* V.A.Visions of Darkness (in Iranian Contemporary Music): Volume II  -2 CD- (2022)
* V.A.Music from Yemen Arabia: Saanani, Laheji, Adeni (1973, CD 2018)

Squonk Opera – BigSmörgåsbørdWünderWerk (2000)
                                     
                                    Wayside Music 23 August 2022

^ Ars de Er (Arseny Ershov, Belarus) - Attacca Subito (2022)
^ The ResidentsWarning Uninc. (Live and Experimental Recordings 1971-1972) -2 LP- (2022)
^ Roger Clark Miller (gtr, Mission of Burma) - Eight Dream Interpretations for Solo Electric Guitar Ensemble (Cuneiform, 2022)
Reggie Nicholson Brass Concept - Surreal Feel (Abstract Recordings, 2009)

- (Paul) Fuchs, (Friedrich) Gulda, (Limpe) Fuchs - It's Up to You -live- (Preiser Records, 1974)
- Alterations - Up Your Sleeve (2022)
- Forbes Graham - Another Day, Another Vector (Firehouse 12, 2022)
- Gong Global Family - Live in Brazil, 20 November 2007 (2017)
- Moon Letters - Thank You from the Future (2022)
- Soft Ffog - Soft Ffog (2022)
- The Bardic Depths - Promises of Hope (2022)



                                                       Bridget St. John
....fiind folk-ista preferată a căutătorului englez și promotor de noi talente, regretatul John Peel -un brand al calității în muzică (!)-, nu-i suficientă doar o inițiere fugitivă în acest subiect, ocazia fiind o nouă compilație 3 CD a perioadei 1974-1982, plus o sesiune americană „previously unreleased”...căreia i-am preferat însă aprofundarea, fiind pe un teren virgin, printr-un alt „Best of...” anterior și mai ales prin albumele originale de studio complete, incluzând primele 3....„highly recommended”!:  

* Bridget St. JohnA Pocketful of Starlight: the best of Bridget St. John (2010)
* Bridget St. John – Ask Me No Questions (1969, CD 2005)
* Bridget St. John – Song for the Gentle Man (1971, CD 2005)
* Bridget St. John – Thank You for... (1972, CD 2005)
* Bridget St. John – Jumblequeen ('Jumble Queen') (1974)
* Bridget St. John – Take the 5ifth (1995)

...și să nu uit, desigur, tocmai albumul cu care-am început postarea, vreo 25 ani păstrat pe o casetă audio dar acum definitiv fixat în arhiva digitală:
* Anne Dudley & Jaz ColemanSongs from the Victorious City: A Unique Collaboration (1990)
Mulțumiri lui Adi S pt. recomandări și impresii având ca efect „pachetul” de mai sus și acest pt. mine foarte drag și important „remember”! 

...achiziții de ultimă oră:

* Kitchie Kitchie Ki Me O (Norway) – Kitchie Kitchie Ki Me O (2011)
* Psyche Bugyo (Psyche Bugyō Goshutsuza!!) (Japan) – [Psychedelic Judgeman Comes, He Has the Cherry Blossom on the Shoulder] (2011)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu