Am ajuns dragilor la acest grup american pe care turnura survenită odată cu nașterea erei video(clipului) în anii 1981-82 -cu promovarea pe MTV via satelit- l-a surprins întro culme a succesului comercial. Un grup care a pus umărul împreună cu 'alde Kansas, Journey, Boston sau Foreigner -dar devansându-le pe 3 dintre acestea!- la definirea trendului ”Adult Oriented Rock” (abreviat A.O.R.) cu acel major impact mai ales în Statele Unite în decadele anilor '80 și '90...În loc să fie un atu succesul de la acel moment, s-a dovedit exact invers, un handicap: muzica Styx a avut prea puțină trecere la boșii companiilor discografice majore care făceau legea în industria muzicală, mai marii diriguitori din bănosul ”mainstream” considerând că atributele melodioase de ”soft” și ”progressive” și armoniile vocale majestoase ale hard-rock-ului trupei -tipice decadei anilor '70- nu mai corespund, că sunt deja depășite pentru audiența nou câștigată din anii ”new-wave”-ului și ”post-punk”-ului. În această cheie trebuie citit un titlu ca ”How To Destroy A Great Rock Band And Turn It Into A Sissyfied Broadway Show” a lui Dennis DeYoung și tot astfel trebuie înțeleasă de fapt întreaga poveste SF a mini-operei despre o trupă rock interzisă de imaginarul guvern fascist "MMM (the Majority for Musical Morality)" condus de dictatorul evanghelist Dr. Righteous prin roboții-soldați din ”Mr. Roboto”. Elemente din ”1984” a lui George Orwell întâlnim din plin aici în povestea asta unde fostul star rock Killroy încarcerat evadează deghizându-se chiar în robot cu misiunea să aducă înapoi și să re-legalizeze muzica rock. Este filmulețul videoclip al piesei "Kilroy Was Here" de circa 10 minute -tema-titlu a albumului eponim- și totodată de introducere a concertului/turneului ”Caught In The Act” (2 LP ”live”, 1983).
Privite acum retrospectiv toate acestea capătă valențe vizionare pentru creația lui Dennis DeYoung (keyboards, vocals) & comp., respectiv:
Chuck Panozzo - bass, vocals
John Panozzo (fratele lui Chuck, decedat în 1996) - drums, percussion, vocals
Tommy Shaw - guitars, vocals
James "J.Y." Young - guitars, synthesizer, vocals.
...adică exact formula standard a celor 4 albume multi-platinate ”The Grand Illusion” (1977), ”Pieces of Eight” (1978), ”Cornerstone” (1979) și ”Paradise Theatre” (1981).
Alegerea albumului al 8-lea al trupei cu un titlul foarte explicit -aproape ca un substitut al...lipsei unuia sau eventual a simplei numerotări cu ”8”- i se datorează în bună măsură D.J.-ului realizator de emisiuni muzicale de la radio Europa Liberă secția maghiară, Cseke László.
Joia când ”Metronomul” lui Radu Teodor/Maltopol de la secția românească lipsea în favoarea emisiunii ”Tinerama” a lui Max Bănuș, acest Cseke László avea un program muzical ”Délutáni Randevú” de 2 ore bazat pe Top 200 Billboard Albums. Selecțiile pieselor sale nu țineau cont de discurile singles, se intra mai în profunzime așa încât în 1978 el a exemplificat de pe acest album atunci apărut cu una dintre cele 2 piese instrumentale și cu finalul feței A, ”Lords Of The Ring”. Fără legătură cu celebra serie literară a lui J.R.R Tolkien, piesa de pe acest album-concept e o metaforă la ideea de idol de succes. O ”mare iluzie”, cum o spunea și titlul albumului anterior, ”Grand Illusion”.
...“It’s all bullshit. It’s a fantasy....Don’t be fooled by the radio, the TV or the magazines.” Dennis cerea așadar fanilor să nu se lase prostiți de radiouri, televiziuni sau reviste, explicând despre toate astea întrun amplu interviu acoperind întreaga carieră Styx, aici:
http://www.classicrockrevisited.com/show_interview.php?id=136
...unde el numește ”Pieces of Eight” ”ultimul album de rock progresiv al trupei, al acelei perioade bine definite de titlul singles-ului ”The Best of Times”. Consider și azi ”Lords Of The Ring” cu a ei introducere a claviaturilor ”bombastice” gen Keith Emerson drept piesa cea mai reușită, elaborată, plină de măreție, sens și mesaj... nu doar dintre ”piesele lui 8” ci și din întreaga discografie Styx.
”Lords Of The Ring/ Zeii sunetului”
”În anul Zeilor mesajul venea de sus
Cerurile se deschideau cu sunetul lor puternic care-i scutura pe oameni
Veneam de peste tot, tineri și bătrâni, bogați și săraci
Pentru a asculta legenda sunetului magic și puterile pe care le poate aduce când cântă...
Să-i salutăm cu toții pe Zeii Sunetului, magia și misterul pe care-l aduc,
Glorioaselor ținuturi străvechi, muzicii de poveste
Poate cândva ne va atinge și pe noi gloria lor.
Acum mesajul e clar, am devenit și eu un Lord anul acesta
Și chiar dacă legenda a fost pură fantezie, avem încă nevoie de speranța pe care ei ne-o aduc
Așa că haideți să cântăm și noi”
Să-i salutăm cu toții pe Zeii Sunetului, magia și misterul pe care-l aduc,
Promisiunea poveștii lor.”
Track listing:
"Great White Hope" (James Young) – 4:22
Lead vocals and lead guitar: Young
"I'm O.K." (Dennis DeYoung, Young) – 5:41
Lead vocals, synthesizer solo and pipe organ: DeYoung
Lead Guitar: Tommy Shaw
"Sing for the Day" (Shaw) – 4:57
Lead vocals, mandolin, all guitars: Shaw
"The Message" (DeYoung) – 1:08
All synthesizers: DeYoung
"Lords of the Ring" (DeYoung) – 4:33
Lead vocals and middle guitar solo: Young
Ending guitar solo: Shaw
Synthesizer solos: DeYoung
"Blue Collar Man (Long Nights)" (Shaw) – 4:05
Lead vocals and lead guitar: Shaw
"Queen of Spades" (Young, DeYoung) – 5:38
Lead vocals: DeYoung
Lead guitar: Young
"Renegade" (Shaw) – 4:13
Lead vocals: Shaw
Lead guitar: Young
"Pieces of Eight" (DeYoung) – 4:44
Lead vocals: DeYoung
Lead guitar: Shaw
"Aku-Aku" (Instrumental) (Shaw) – 2:57
Lead guitar and whisper chant: Shaw
Faptul că ”Pieces of Eight” rămâne unul dintre albumele Styx cele mai importante o dovedește dublul set ”live” înregistrat la ultima reunire a trupei din 2012:
”The Grand Illusion & Pieces of Eight Live” (2012)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu