sâmbătă, 28 mai 2016

A fost odată...Zendik


Să facem cunoștință azi cu Lawrence E. Wulfing, a.k.a. Larry Wulf, a.k.a. Zendik (1920-1999)...iar de la porecla ”Wulf” n-a fost mare distanță, doar o literă schimbată până s-a ajuns la arhetipul de ”wolf”, lupul singuratic texan: o legendă uitată americană azi, încă una departe de atenția vectorilor majori din media muzicală de peste ocean și din restul lumii, în pofida valorii sale muzicale și în general...
Să observăm comparativ din start fotografiile din ultima parte a vieții acestor doi adevărați guru, a lui Moondog (a.k.a. Louis Thomas Hardin) (1916-1999), respectiv Zendik...și să mai ținem cont și că ambii au dispărut în același an 1999 la 3 luni distanță....
Și ca stil muzical există similitudini, deasemenea ca volum al discografiei și fără să fi epuizat analogiile mă opresc aici. Moondog, cu un măgulitor statut în cercul de cunoscători de ”muzician al muzicienilor”, este mai cunoscut la scară globală însă prea puțin asimilat și respectat în Ro unde discuri de-ale sale sunt sigur că-s foarte puține iar mediatizarea din ultimii 26 ani a lipsit aproape total. Ceea ce-i cu-atât mai adevărat și evident în cazul lui Zendik, norocul că l-am descoperit venind de la Măria Sa generosul Internet și de la reeditări....

                Moondog                                                                     Zendik


















             Arol & Zendik




- ”Autor, poet, muzician, ”environmentalist” (ambientalist?)  și boem”..."Beatnik nedescoperit" (ne zice Wikipedia)
- ”Filozof, gânditor umanist și artist global, inventator de instrumente între care itarul, instrument cu 8 corzi cu freturile ridicate, un hibrid între chitară și sarodul sau sitarul indian. O legendă uitată”. (scrie Philippe Blache, FRANCE/ Progarchives)
Zendik e fondatorul din 1969 al comunității Zendik Arts/ Zendik Farm, formațiune socială de tip hippie, trib migrator bazat fundamental pe ideea de prietenie și menit să compenseze carențele de separație, inclusiv religioase, ale societății tradiționale care nu-l mulțumea. Încercarea texanului de a cea măcar parțial o nouă societate se mai baza pe câteva idei și principii:    
"You can not hide from truth /Nu te poți ascunde de adevăr”.
"The known is never sufficient for Life. There is only the pursuit of Truth. /Cunoscutul nu-i niciodată suficient pentru viață. E doar căutarea adevărului.”
"In man is the capacity of a genius./ În (orice) om există capacitatea unui geniu”.
”Prietenia ca legătură între oameni o consider onestă și puternică, spre deosebire de posibilitățile de abuz la care e supusă dragostea”.
"Stop the bullshit, stop following the ravaging sick society and transcend from it, if the culture is sick, make a new one!/ Opriți porcăria asta, nu mai urmați societatea bolnavă ci transcedeți din ea, dacă-i bolnavă cultura faceți alta nouă” 
Cu aceste idei sintetizate aici:
 https://www.youtube.com/watch?v=Kxw3mM5qFFQ
...radical sub deviza ”Think or Die”, pe alocuri anarhice -dar nu în sensul fanatic-periculoase pentru adepți, ca în cazul altora-, idei pe care le-a transferat și în muzică, Zendik a format în 1969 Zendik Arts, o comunitate de ”youngsters” prozeliți, un grup comunal cu mai multe filiale numit și Zendik (Farm) Orgaztra sau Zendik Communal Orgastra în anii '80/'90 și cu care s-au înregistrat câteva albume orientate stilistic spre raga indiană cu părți vocale eclatante pe fundalul unui ciudat și improvizat jam psihedelic de blues. Multe dintre piesele sale pe care le-a cântat și singur datau din decada anilor '60. Fiul unui șef indian Cherokee (!) -devenit cântăreț de operă, boxer și tipograf- și al unei mame germancă venită dintr-un grup de afaceri cu jocuri de cărți (!), Zendik s-a căsătorit devreme cu o tânără actriță și a fost atras de aparate de zbor, biplane pe care dorea să și le construiască singur. Mariajul se destramă pentru că petrece prea mult timp cu astea și prea puțin cu nevasta...în plus atitudinea sa antirăzboinică și furturile de gazolină l-au făcut să fie respins și de armată. O vreme o ajută pe mama sa în afacerea cu jocurile de cărți, domeniu însă tot cam periculos ca și zborurile, din care se retrage după ce obține suficienți bani să-și deschidă un mic club de jazz în L.A., apoi merge în turneu cu trupa de local dar din cauza lipsei de interes renunță și începe să scrie poezii Beat căsătorindu-se cu o balerină franțuzoaică cu care stă o vreme la Paris. Ipocrizia înaltei societăți nu-i priește acolo și nici al 2-lea mariaj nu rezistă, așa încât se întoarce în U.S. și începe să scrie o carte despre Zendik, nelegiuitul aflat în căutarea înțelepciunii și trăind la marginea societății. Confundat până la identificarea perfectă cu personajul, o întâlnește și se căsătorește cu Arol (Carol Merson), apare pe lume fiica lor Fawn și astfel se conturează tipul de mini-societate proprie de tip hippiot ca extensie a propriei familii. Scrie cu oarecare succes ”Don't Go” -pamflet pacifist anti-Vietnam- și mai târziu "A quest among the bewildered" despre perioada sa la Paris, dar cel mai mult se aude și se citește despre Zendik. ca în multe alte cazuri, abia după dispariția sa la 79 ani, prin grija și eforturile văduvei Arol și a comunității sale loiale devenită internațională. Muzical, LP/CD-urile combină muzica de grup cu eforturile solo ale unui om care parcă a trăit mai multe vieți înainte de a le pune pe note și înregistra prea târziu...artist original trecut prin jazz și blues dar renunțând pentru a ajunge la o purificare -generațiile mai tinere ar numi-o ”resetare”- intelectuală, emoțională și stilistică. O voce cu frumoase și profunde vibrații care are multe de spus și etalat din gama largă de viziuni și experiențe de viață pe care o face într-un stil personal de povestitor inteligent de blues, foarte potrivit acompaniat la itar.

* Wulf Zendik : ”Wulfsong volume 1” (Zendik Arts, USA, 1968-1996/2004)****°

Se desprind din această splendidă compilație-document câteva poeme tematice: "To Fawn" -inspirată de...și dedicată fiicei sale-, ”My Arol (When She Sees Yellow)” -imn elegiatic adresat soției sale credincioase-, “New Orleans” -improvizație nocturnă descriind trecutul ilustru al metropolei muziciale-, ori personala și auto-definitoarea "Lonely Man Blues" în sensul de ”ăsta-s eu”.
Info : http://www.zendik.org/Zendik_Store/wulfsong.html










Alt album important, de pe care însă cu greu aș putea evidenția vreo piesă fără s-o nedreptățesc pe alta, este:
* Wulf Zendik: ”Zendik: The Album” (+3 bonus) (USA, 1972)...."Indo-Prog/Raga Rock"
Track Listings:
01. Strontium Rain (11:52)
02. Purple Blaze (6:03)
03. Yang/Yin (13:56)
04. When She Strays (4:51)
05. Ancient in My Eyes (8:37)
06. Jewels and Things (4:57)
07. This Muziké (6:49)
- Line-up/Musicians:
- Zendik Tribe with Wulf

Alte referințe și recomandări, cu specificația că unele piese apar cu versiuni sensibil schimbate de 2 sau mai multe ori:
* Zendik (Lawrence E. Wulfing): ”Zendik Soundz” (1972)
* Zendik Tribe Band, Zendik Orgaztra: ”Truth / Strontium Rain” -Compilation- (1996)
* Zendik Farm Orgaztra: ”Dance Of The Cozmic Warriorz” (Zendik Soundz, 1986/1999)
* Arol Wulf-Zendik (a.k.a. Carol Merson): ”You've Been Gone” (2000)...album-tribut stilistic asemănător.









Cu cât ascultam mai mult muzica lui Zendik cu-atât îmi dădeam seama că alți cantautori mai cunoscuți, americani sau nu, actuali sau nu, par să se fi inspirat din stilul său declamativ-vocal, deși e foarte probabil că nici n-au auzit de el...Pe de altă parte, mini setul recomandat mai sus are șanse să se completeze în curând cu încă 2-3 titluri din aceeași familie prin amabilitatea amicului Ștefan Pelin din București, albumele văduvei Arol fiind la fel de greu de găsit în orice format. Din sursele noastre comune ar rămâne un singur album Zendik de neaflat, apărut exclusiv pe casetă audio dar numai parțial cu piese inedite.
Două exemplificări via YouTube:




https://www.youtube.com/watch?v=LJXHDX01Tsc

http://zendik.typepad.com/arol-wulf-zendik-pov/2010/03/revolution-and-the-constitution-1.html


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu